(Українська) Гендерний центр

Sorry, this entry is only available in Ukrainian. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Гендерний центр

Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини

Директор центру: доктор педагогічних наук, професор, декан факультету соціальної та психологічної освіти

Кравченко Оксана Олексіївна

e-mail: okskravchenko@ukr.net

Основні напрями діяльності Центру:

  • формування гендерної компетентності фахівців з урахуванням потреб різних цільових груп;
  • гендерна освіта, як первинна, так і службова підготовка і підвищення кваліфікації працівників;
  • профілактика гендерно-зумовленого насильства;
  • оскарження неправомірних дій щодо жінок та дівчат;
  • процедури для попередження і реагування на випадки порушення принципу рівних прав та можливостей жінок і чоловіків;
  • залучення жінок до всіх заходів з мирного вирішення конфліктів;
  • залучення жінок у діяльність усіх механізмів здійснення мирних переговорів;
  • заходи, що забезпечують захист і повагу прав людини жінок і дівчат.

Гендерний центр увійшов до Всеукраїнського осередку центрів гендерної освіти України.

В університеті впроваджено курс «Жінки в соціальній роботі» та спецкурс «Гендерна соціалізація», була реалізована тренінгова програма «Гендерна підготовка студентської молоді з інвалідністю до сімейного життя».

У 2019  р. УДПУ імені Павла Тичини став партнером програми Активні громадяни Британської ради, що спрямований на сприяння міжкультурному діалогу в межах всієї України, побудова відносин між людьми на основі рівних можливостей, поваги до різноманітності, розвитку громади та соціальної активності.

Кафедра соціальної педагогіки та соціальної роботи стала учасником тренінгової програми «Жінки. Мир. Безпека» у межах проекту ОБСЄ в Україні «Підтримка Міністерства соціальної політики у наданні допомоги особам, постраждалим внаслідок конфлікту та гендерно зумовленого насильства».

В університеті систематично працює лекторій щодо ознайомлення студентства  з основними нормативно-правовими документами з питань гендеру,

Наукові заходи:

  • організація та проведення щорічної Всеукраїнської науково-практичної конференції «Просоціальна особистість у гендерному вимірі: теоретико-методологічні та прикладні аспекти» (березень 2019 р.);
  • організація та проведення Першого міського конкурсу студентських та учнівських наукових робіт із гендерної тематики, у якій брали участь представники закладів вищої освіти, шкіл та коледжей міста. Організаторами конкурсу стала кафедра соціальної педагогіки та соціальної роботи,  (завідувач кафедри доктор педагогічних наук, професор Коляда Н. М.) гендерний центр, (керівник доктор педагогічних наук, доцент Кравченко О.О.) відділ у справах сім’ї та молоді Уманської міської ради та відділ освіти Уманської міської ради (листопад 2019 р.);
  • Ініціативна група Гендерного центру отримала перемогу у конкурсному відборі проектних пропозицій, який був оголошений у квітні 2019 р. Управлінням у справах сім’ї, молоді та спорту Черкаської обласної державної адміністрації. Відповідно факультет соціальної та психологічної освіти Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини став базою проведення Обласного конкурсу студентських та учнівських наукових робіт із гендерної тематики «Сім’я від А до Я», який включено до календарного плану Управління на 2019 рік.
  • магістрантка факультету соціальної та психологічної освіти Чупіна К. здобула ІІ місце у ІІ етапі Всеукраїнського конкурсу студентських наукових робіт зі спеціальності «Актуальні проблеми інклюзивної освіти» (Відкритий міжнародний університет розвитку людини «Україна», 2019 р.). Тема наукової роботи: «Соціально-психологічний супровід студентком з інвалідністю в умовах ЗВО». Науковий керівник: Кравченко О.О.;
  • студентка Кравченко Анна – отримала диплом ІІІ ступеня у Всеукраїнському конкурсі студентських наукових робіт із галузі «Гендерні дослідження» на базі Херсонського державного університету (квітень 2020 р.);
  • перемога у конкурсі на написання методичних розробок для дошкільної, початково, основної, старшої ланки освіти та викладачів системи ПТНЗ, ВНЗ «Від гендерних міфів до гендерних переконань»;
  • брей-ринг «Гендерні стереотипи»(жовтень);
  • проведення опитування та створення статистичних даних «Cтавлення до представників ЛГБТ-спільноти» (лютий);
  • відзначення Міжнародного дня жінок та дівчат у науці – 11 лютого;
  • участь у науковому флешмобі «Березень – місяць жіночої історії»;
  • студентська науково-практична конференція «Гендерна рівність в Україні: проблеми та шляхи вирішення» (квітень);
  • перегляд «розумного кіно» в рамках проведення днів науки «Суфражистка» (квітень);
  • випуск щомісячника «Гендернй промінь» (постійно);
  • діяльність наукового гуртка «Марс-Венера» (постійно).

Науково-методична робота:

– здійснено гендерну експертизу навчальних посібників з історії соціальної роботи А. Горілого (Тернопіль, 2004), А. Фурмана та М. Підгурської (Тернопіль, 2014), С. Глазунова (Дніпро, 2015), а також запропоновано засадничі підходи до укладання навчально-методичного забезпечення зі спеціальності «231 Соціальна робота» без матеріалів дискримінаційного характеру за ознакою статі;

– обґрунтовано доцільність впровадження гендерного підходу у процесі вивчення історії соціальної роботи майбутніми соціальними працівниками;

– реалізовується освітній та науково-дослідницький проєкт кафедри соціальної педагогіки та соціальної роботи «Жінки в історії соціальної роботи»:

У 2018 р. видано монографію «Жінки в історії соціальної роботи» (авторський колектив: Н. Коляда, Т. Кочубей, О. Кравченко, І. Албул, О. Балдинюк, Г. Бондаренко, О. Матрос, В. Полєхіна, Н. Левченко, В. Ісаченко, А. Войтовська, М. Скочко, К. Чупіна). До науково-пошукової роботи долучаються студенти, які здобувають фах зі спеціальності «231 Соціальна робота».

Монографія складається з розділів: «Меценатки часів княжої та козацької доби», «Благодійність жінок крізь призму освітнього та літературного процесу ХІХ – початку ХХ ст.», «Роль жінок-волинянок у розвитку освіти в Україні (середина XVI – кінець XVIII століття)», «Вирішення соціальних питань на сторінках жіночої преси (кінець ХІХ – перша третина ХХ ст.)», «Роль жінки в інституалізації соціальної роботи України в умовах трансформації».

Мета такої науково-пошукової роботи полягає не лише в актуалізації проблеми створення реальної картини становлення та розвитку соціальної роботи на українських землях, а й у завданні виявити імена жінок, які зробили внесок в інституалізацію соціальної роботи, але діяльність яких через суб’єктивні і об’єктивні обставини не належно висвітлена i не була ґрунтовно вивчена.

У 2020 та 2022 рр. авторський колектив підготував наступні випуски колективної монографії «Жінки в історії професійної соціальної роботи: від ХІХ століття і до сьогодення», яка спрямована на висвітлення еволюції і простеження динаміки жіночої репрезентації в історії інституалізації соціальної роботи як професійного виду діяльності в країнах Західної Європи та США, а також вивчення та узагальнення досвіду видатних жінок, які здійснили значний внесок у цій сфері, здійснюючи перші спроби теоретичних підходів до соціальної роботи та ініціюючи відповідні практики в Україні.

До історії соціальної роботи ми звертаємось не лише заради самої історії, а й для глибшого усвідомлення сучасного стану i проблем соціального благополуччя, для прогностичного передбачення тенденцій i шляхів їх розвитку в майбутньому. Водночас це дає змогу об’єктивно відтворювати минуле, адекватно сприймати теперішнє i свідомо прогнозувати майбутнє.

Виховні заходи

  • Всенародний день батька! (вересень);
  • «Ми проти насильства над жінками» (грудень);
  • акція «Будуємо суспільство без насильства» (грудень);
  • «Здорове суспільство починається зі щасливої та здорової сім’ї» (травень);
  • «День матері» (травень);
  • Щотижневі гендерні кінозали.
  • Комплекс бесід та дискусій із гендерної проблематики.
  • Культурно-просвітницької зустрічі студентів з представниками творчоїінтелігенції, цікавими особистостями.
  • Друк інформаційних листівок про роботу центру.

Фотовиставки:

  • «Мій дбайливий люблячий тато» (вересень);
  • «СТОП насильству над жінками» (грудень);
  • «Моя мама професіоналка» (травень).

Тренінгові програми:

  • «Толерантне ставлення до представників ЛГБТ-спільноти» (березень);
  • «Підготовка молоді до сімейного життя» (квітень-травень).

Участь у  програмах та заходах різного рівня:

  • менторській інноваційній програмі для лідерів громадських організацій, що працюють з внутрішньо переміщеними особами «e-Solutions» (м. Київ, 27-30 вересня);
  • навчальна програма «Кампанії адвокації з урахуванням гендерної політики та прав дівчат і жінок» (м. Черкаси, 20-22 березня).
  • навчальна програма «Гендерна рівність та вибори» (м. Київ, 15-17 квітня);
  • ІІ-а Міжнародна наукова конференція «Гендерні студії: навчання, дослідження та практика» та семінарі для молодих дослідників «Гендерні студії: освіта, гендерна рівність, демократія, мир»( м. Київ, 16-20 квітня)
Жінка і чоловік різні, але повинні бути рівними

«Жінка і чоловік різні, але повинні бути рівними»

В Уманському державному педагогічному університеті імені Павла Тичини створено і діє Гендерний центр.

Відео про науково-дослідницький проєкт «Жінки в історії соціальної роботи»

Тренінг «Гендер: рівні можливості для всіх»

Ініціативна група у складі Кравченко Оксани Олексіївни – доктора педагогічних наук, професорки, координаторки Гендерного центру, Войтовської Алли Іванівни – доктора філософії з соціальної роботи, Шевчук Оксани Миколаївни – кандидата педагогічних наук, доцента, Тарасюк Тетяни Володимирівни – голови студентського самоврядування факультету соціальної та психологічної освіти  є переможцями проєктних заявок від громад щодо втілення пілотних ініціатив із запобігання домашньому насильству.

Мета проєкту: формування поняття такої важливої соціальної категорії як «гендер»; виховання засад гендерної рівності та поваги до прав і свобод кожної статі; з’ясування стереотипів, які існують стосовно жіночої та чоловічої статі; надання членам громади необхідних практичних знань та навичок щодо того, як можна запобігти та протидіяти домашньому насильству.

Завдання проєкту:

  1. Розкрити поняття «гендер», «гендерні стереотипи», «гендерна рівність», «домашнє насильство».
  2. Сформувати неупереджене ставлення до представників обох статей.
  3. Розкрити прояви гендерної нерівності у різних сферах життя.
  4. Виявити основні показники домашнього насильства.

Проєкт реалізовується у межах співпраці UNFPA та ГО «Інноваційні соціальні рішення» за підтримки Бюро гуманітарної допомоги USAID. Думки, погляди та рекомендації, викладені у цій ініціативі, належать авторкам і не обов’язково відображають офіційну політику чи позицію UNFPA, ГО «Інноваційні соціальні рішення» або уряду США.

Реалізація проєкту полягає у інформаційно-просвітницькій роботі серед громади м. Умань. Поширення інформаційних матеріалів (брошур), а також буде висвітлена інформація через медіа про важливість запобігання та протидії домашньому насильству.

Наступний етап реалізації проєкту – тренінг «Гендер: рівні можливості для всіх» для педставників ОТГ, представників громадських організацій, зацікавлених сторін, студентства.

Наші науково-дослідницькі проєкти

Жінки в історії соціальної роботи

Жінки в історії професійної соціальної роботи: від XIX століття – до сьогодення (колективна монографія)

ЖІНКИ В ІСТОРІЇ ПРОФЕСІЙНОЇ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ: ВІД ХІХ СТОЛІТТЯ – ДО СЬОГОДЕННЯ


ПЕРСОНАЛІЇ В ІСТОРІЇ ПРОФЕСІЙНОЇ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ: ВІД ХІХ СТОЛІТТЯ – ДО СЬОГОДЕННЯ


Cторінка на сайті Всеукраїнської мережі осередків гендерної освіти

Інф.лист IV Всеукраїнсьа науково-методична конференція з міжнародною участю «Просоціальна особистість у гендерному вимірі: теоретико-методологічні та прикладні аспекти»

Збірник матеріалів Всеукраїнської науково-методичної конференції “ПРОСОЦІАЛЬНА ОСОБИСТІСТЬ У ГЕНДЕРНОМУ ВИМІРІ ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНІ ТА ПРИКЛАДНІ АСПЕКТИ”


Рекомендовані онлайн-курси для самоосвіти


ШАНОВНІ КОЛЕГИ!

Запрошуємо взяти участь у науковому проекті Гендерного центру Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини з написання ІІІ-тому колективної монографії на тему: «Жінки в історії професійної соціальної роботи: від початку ХХ століття і до сьогодення». Мета праці – висвітлення еволюції і простеження динаміки жіночої репрезентації в історії інституалізації соціальної роботи як професійного виду діяльності в країнах Західної Європи та США; вивчення та узагальнення досвіду видатних жінок, які здійснили значний внесок у цій сфері, здійснюючи перші спроби теоретичних підходів до соціальної роботи та ініціюючи відповідні практики (як за кордоном, так і в Україні).

Посилання на перших два томи монографії: hhttps://fspo.udpu.edu.ua/%d0%bd%d0%b0%d1%83%d0%ba%d0%b0/%d0%bd%d0%b0%d1%83%d0%ba%d0%be%d0%b2%d0%be-%d0%b4%d0%be%d1%81%d0%bb%d1%96%d0%b4%d0%bd%d1%96-%d1%86%d0%b5%d0%bd%d1%82%d1%80%d0%b8-2/%d0%b3%d0%b5%d0%bd%d0%b4%d0%b5%d1%80%d0%bd%d0%b8%d0%b9-%d1%86%d0%b5%d0%bd%d1%82%d1%80/

Вимоги до оформлення тексту матеріалів

  • Обсяг статті – до 10–15 сторінок формату А4. Текстовий редактор – Microsoft Word для Windows.
  • Поля: зверху, знизу, праворуч, ліворуч 20 мм.
  • Гарнитура: Times New Roman, кегль – 14, міжстрочний інтервал – 1,5, абзац – 10 мм.
  • Список літератури згідно вимог ДСТУ 8302:2015.
  • Обов’язковою має бути наявність фотографій.

Примітка: У тексті слід використовувати символи за зразком: лапки типу «…»,
дефіс (-), тире (–), апостроф (’).

Порядок розміщення матеріалу:

Прізвище, ім’я автора;

Науковий ступінь, вчене звання, посада і місце роботи автора;

НАЗВА СТАТТІ

Матеріали з позначкою «Монографія»

надсилати

електронною поштою на адресу:

okskravchenko@ukr.net 

Довідки за телефоном: 0984216444 (Кравченко Оксана Олексіївна


Словник Європейського інституту з гендерної рівності

Про схвалення Стратегії впровадження гендерної рівності у сфері освіти до 2030 року та затвердження операційного плану заходів на 2022-2024 роки з її реалізації

Стратегія гендерної рівності Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини (2024-2030)