Відбулася Всеукраїнська науково-практична конференція «ГУМАННА ПЕДАГОГІКА У КОНТЕКСТІ ЄВРОІНТЕГРАЦІЇ: ІДЕЇ ЯНУША КОРЧАКА ПРО АБСОЛЮТНУ САМОЦІННІСТЬ ДИТИНИ»

22 травня 2023

19 травня 2023 року в Уманському державному педагогічному університеті імені Павла Тичини відбулася Всеукраїнська науково-практична конференція «ГУМАННА ПЕДАГОГІКА У КОНТЕКСТІ ЄВРОІНТЕГРАЦІЇ: ІДЕЇ ЯНУША КОРЧАКА ПРО АБСОЛЮТНУ САМОЦІННІСТЬ ДИТИНИ»

Починаючи із 2014 р. на факультеті соціальної та психологічної освіти Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини проводяться науково-практичні семінари «Гуманна педагогіка у процесі особистісного розвитку дитини: Лицарі гуманної педагогіки» (організатор і модератор Ткачук Лариса Василівна).

Цьогоріч конференція відбувалась у важкі часи для нашої країни. Війна забирає життя найкращих синів і дочок України і думки великих педагогів про людину як найвищу цінність зараз сприймаються з новою силою актуальності. Тому науково-практичний семінар змінив свій формат на Всеукраїнську конференцію (з міжнародною участю) і був присвячений 145-й річниці від дня народження польського лікаря, педагога, письменника, публіциста, громадського діяча Януша Корчака (Генріка Гольдшміта), який став символом висоти духу, мудрості Педагога, героїчної любові до дітей, педагогічна система якого побудована на переконанні в абсолютній цінності дитинства, і чию методику називають Педагогікою серця.

Організаторами конференції є: Відділення філософії освіти, загальної та дошкільної педагогіки НАПН України Інституту педагогіки НАПН України; Державна науково-педагогічна бібліотека України імені В. О. Сухомлинського; Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини; Науково-дослідний центр педагогічного краєзнавства подвійного підпорядкування (МОН та НАПН України); Centrum Myśli Janusza Korczaka Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu; Польський культурно-освітній центр УДПУ імені Павла Тичини; Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка; Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка; КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти»; КНЗ «Черкаський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних працівників Черкаської обласної ради»

У роботі конференції взяли участь 108 осіб науковців, освітян та здобувачів вищої освіти  з 20 наукових установ, закладів освіти, громадських організацій: Інституту педагогіки НАПН України, Інституту проблем виховання НАПН України, Державної науково-педагогічної бібліотеки України імені В.О. Сухомлинського, Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського, ГО «Українське товариство Януша Корчака», Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка, КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти», КНЗ «Черкаський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних працівників Черкаської обласної ради», КЗ КОР «Богуславський гуманітарний фаховий коледж імені І. С. Нечуя-Левицького», Кловського ліцею №77 м. Києва, Комунального закладу «Харківська спеціальна школа №7», Криворізького державного педагогічного університету, Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка, Первомайського навчально-наукового інституту Національного університету кораблебудування імені адмірала Макарова, Українського державного університету імені Михайла Драгоманова, Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини, Університету Адама Міцкевича в Познані, Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди, Центральноукраїнського державного університету імені Володимира Винниченка, Школи Kaizen в Івано-Франківську.

Предметом обговорення була педагогічна спадщина Януша Корчака, а також візії, практичний досвід використання і впровадження його ідей, поглядів, настанов, порад в освітньо-виховний процес нової української школи, закладів дошкільної, загальної середньої, позашкільної, вищої та післядипломної  освіти.

Пленарне засідання відкрила та модерувала Бялик Оксана Василівна, доктор педагогічних наук, професор, в. о. зав. кафедри педагогіки та освітнього менеджменту.

Вітальне слово учасникам конференції Безлюдного Олександра Івановича, доктора педагогічних наук, професора, ректора Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини, від його імені виголосила Ревнюк Наталія Іванівна, кандидат педагогічних наук, доцент, проректор з гуманітарних питань.

У зверненні до учасників конференції наголошувалось, що гуманістично спрямована педагогічна концепція Януша Корчака, яка охоплює ґрунтовні проблеми педагогіки, висвітлює значення широкої ролі опіки над дитиною, організації її життя таким чином, щоб кожна деталь сприяла задоволенню найважливіших фізичних і психічних дитячих потреб, зміцненню здоров‘я та доброго самопочуття дитини, забезпеченню можливостей її самореалізації та самовдосконалення зостається актуальною для сучасності і майбутнього як педагогіка віри в невмирущі вартості людини, як педагогіка любові та поваги до кожної дитини.

Наш гуманізм проходить випробування на міцність. І саме в умовах жорстокої війни є місце для прояву любові та співчуття, духовного гуманізму та світлої віри в дитину, в міцність нашого народу та в Перемогу.

Олександр Іванович побажав учасникам конференції успішної та плідної роботи, Любові та Віри, щоб Світло майбутньої Перемоги вже зараз живило нашу мужність, стійкість та любов.

Дічек Наталія Петрівна, доктор педагогічних наук, професор, завідувач відділу історії та філософії освіти Інституту педагогіки НАПН виступила із доповіддю «Етика «Старого Лікаря», або життя як служіння дітям», в якій зазначила, що «педагог, істинний гуманіст, талановитий письменник, лікар Януш Корчак (1878/1879–1942) увійшов у світовий освітньо-педагогічний простір як співець дитини, як захисник прав дитини, як носій жертовної любові до дитини, як творець практико орієнтованої соціально-педагогічної етики»; «думки і подвиг Януша Корчака, – це наднаціональне надбання всього світу», а «сукупність його ідей про захист прав дитини, підходи до її виховання розглядаємо як таку, що підпадає під означення «етос любові до дитини». Наталія Петрівна наголосила на тому, що «всім причетним до процесу виховання (батьки, рідні, фахові виховники) необхідно глибоко усвідомити і засвоїти думку-послання видатного педагога про те, що  «виховання, не приємна забава, а робота, в яку потрібно вкласти всі зусилля безсонних ночей, капітал тяжких переживань і безліч роздумів». Ця думка – синтезований плід професійних знань, великого досвіду, педагогічної спостережливості, і безмежної та активної любові до дитини».

Березівська Лариса Дмитрівна, доктор педагогічних наук, професор, член-кореспондент НАПН України, директор, головний науковий співробітник відділу педагогічного джерелознавства та біографістики ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського у доповіді «Януш Корчак в інформаційних ресурсах Державної науково-педагогічної бібліотеки України імені В. О. Сухомлинського: історико-джерелознавчий аспект». Лариса Дмитрівна відзначила, що «постать Януша Корчака доволі об’ємно представлено в інформаційних друкованих та електронних ресурсах ДНПБ, які є основою для написання різного роду наукових праць з педагогіки, історії освіти, біографіки. Їх можна широко використовувати в освітньому процесі. Особливо цінними у руслі відкритої науки є цифрові біографічні ресурси, які забезпечують вільний доступ до них наукових, науково-педагогічних, педагогічних працівників і здобувачів освіти»; і охарактеризувала інформаційні ресурси, де всебічно представлена постать видатного польського педагога, письменника і громадського діяча Януша Корчака (зокрема, колекцію «Твори Я. Корчака та література про нього»); біобібліографічні покажчики (польською та англійською мовами); фонд творів Я. Корчака; сторінку «Януш Корчак» електронного ресурсу «Видатні педагоги України та світу» http://dnpb.gov.ua/ua/informatsiyno-bibliohrafichni-resursy/vydatni-pedahohy/9773-2/

Пані доктор Дорота Латоур, виступила з інформацією «Центр думки Януша Корчака» – діяльність в Університеті Адама Міцкевича в Познані та в рамках Міжнародного консорціуму Корчака – запрошення до співпраці» та доповіддю «Кінообрази Януша Корчака. Чому доктор Корчак є героєм такої малої кількості фільмів?»

Голова правління ГО «Українське товариство Януша Корчака» Співакова Інна Борисівна, директор Кловського ліцею № 77 (м. Київ) та її колеги Майданик Лілія Іванівна та Начкебія Ніна Петрівна у спільній доповіді розкрили тему «Розвиток міжнародної співпраці навколо ідей та спадщини Януша Корчака»: ознайомили учасників конференції з історією Українського товариство Януша Корчака, яке зробили свої кроки наприкінці 1993 р., а у 1994 р. було прийнято до складу Міжнародної Асоціації Януша Корчака, та діяльністю головного осередку товариства – Кловського ліцею №  77 м. Києва, де створено музей «Пам’яті вчителя», який присвячено Янушу Корчаку, незалежна учнівська преса, та де народжуються нові ідеї товариства. Виступаючі поділились творчими здобутками, де серед іншого: вистави ліцеїстів «Крила» та «Молитви», які створено за творами Януша Корчака; спільне з видавництвом «Дух і Літера» чималої кількості книг Януша Корчака українською мовою: «Дитя людське», куди увійшли роботи «Як любити дитину», «Щоденник», «Мойсей», «Сенат шаленців», «Сам на сам з Богом»; «Право на повагу», «Януш Корчак. Сторінками біографії» Йоанни Ольчак-Ронікер; книги Марші Талмедж Шнайдер «Януш Корчак: скульптор дитячих душ», переклад якої з англійської та ілюстрації до розділів й обкладинки книги виконаний учнями ліцею.

«Квестія мови (польської та ідиш) у діяльності Януша Корчака»тема доповіді професора Рафала Вітковского, проректора з міжнародного співробітництва Університету імені Адама Міцкевича в Познані.

Каплінський Василь Васильович, доктор педагогічних наук, професор Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського виступив із доповіддю «Використання елементів театральної педагогіки в професійно-особистісному становленні майбутніх педагогів у Вінницькому державному педагогічному університеті імені Михайла Коцюбинського», в якій розкрив велику роль пізнавального потенціалу і розвивальних можливостей студентського театру «Педагог», робота якого зосереджена на постановці вистав про визначних педагогів та інсценізації фрагментів їх педагогічної спадщини з метою більш глибокого її розуміння та популяризації, а також п’єс педагогічного спрямування. Так, спектакль про польського педагога Януша Корчака «Як любити дітей» за п’єсою В. Коростильова «Варшавський сполох» ставився чотирма поколіннями студентів, його відеофрагменти успішно використовуються на заняттях з історії педагогіки, основ педагогічної майстерності та методики виховної роботи. У свій виступ Василь Васильович включив відеофрагменти цього спектаклю, а також індивідуальний творчий проєкт студента історичного факультету Романа Мащенка на конкурсі педагогічної майстерності 2023 року, присвячений Янушу Корчаку, який гармонійно поєднав у собі цікавий і глибокий зміст з високим рівнем красномовства здобувача вищої освіти.

«Любов як педагогічна категорія в творчій спадщині Януша Корчака» – тема доповіді Гарячої Світлани Анатоліївни, завідувача кафедри педагогіки та освітнього менеджменту комунального навчального закладу «Черкаський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних працівників Черкаської обласної ради», кандидата педагогічних наук, керівника Обласного центру Гуманної Педагогіки, Лицара гуманної педагогіки, – в якій розкрито такі позиції: любов до дітей – необхідна умова дорослішання і духовного розвитку дітей; дитині потрібно комусь віддавати своє серце і головне потрібен той, хто приймає це серце з радістю і любов’ю; дітям ХХІ століття не вистачає сердечного тепла дорослих; Віра, Надія, Любов – це три чесноти, три складових успіху у житті кожної людини; Закони Гуманної Педагогіки (Любити будь-яку дитину. Розуміти дитину і приймати її такою, як вона є. Наповнитись оптимізмом у відношенні до кожної дитини); бачення Е. Фроммом «Мистецтва любові» (давання; турбота; відповідальність; повага; знання); Закони Януша Корчака для педагога (Будь самим собою, шукай власний шлях; для кращого розуміння Дитини слід спочатку пізнати себе; перш ніж окреслити коло прав і обов’язків для дітей, відзвітуй собі про те, на що здатний ти сам; пам’ятай, що Ти сам – та Дитина, яку повинен раніше за інших виховати і навчити); Проєкт соціально-культурного розвитку суспільства «Україна – це ми».

Пані професор Агнешка Цибал-Міхалска, декан факультету освітніх студій Університету імені Адама Міцкевича в Познані представила відеозапис доповіді на тему «Літературна творчість як свідчення небайдужості – про педагогічне «відтінювання» діяльності Януша Корчака».

Кушнір Валентина Миколаївна, доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри дошкільної освіти Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини представила доповідь (відеозапис): «Опікунська педагогіка Януша Корчака в роботі з дітьми вимушених мігрантів».

У доповіді наголошується, що вимушена міграція, на відміну від добровільної характеризується відсутністю позитивної мотивації для переміщення, що впливає на налагодження нормальної життєдіяльності. Вимушене переселення є стресогенним, а особливо, якщо це переселення в іншу країну, з іншою культурою, іншою мовою, іншими традиціями. Процес адаптації до нових умов тривалий і складний. Окрім психологічних проблем часто вимушені мігранти, які втратили свій дім, своє майно, мають матеріальні проблеми, впадають у бідність.

Вимушеному мігранту самостійно складно подолати кризовий стан, для нього важлива підтримка держави, громади, рідні, психологів. Якщо це стосується дітей, то найважливіша тут роль педагога. Тому постає питання, як має вести себе педагог, яку педагогіку використовувати у роботі з такими дітьми, щоб покращити процес адаптації. Досвід праці з дітьми відомих педагогів минулого, зокрема Януша Корчака, може дати нам багато відповідей на сучасні виклики та проблеми.

Завершила пленарне засідання конференції Кравченко Оксана Олексіївна, доктор педагогічних наук, професор, декан факультету соціальної та психологічної освіти Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини. Вона подякувала організаторам та співорганізаторам, виступаючим та учасникам конференції, відзначила, що педагогічна система Януша Корчака є явищем неповторним, своєрідним. Наріжним каменем її є любов до дитини, повага до її особистості, її права бути самою собою. Висловлені Корчаком ідеї набувають особливої актуальності у сьогоденні.

Мудрий, добрий, щирий, невтомний, самовідданий – аж до самопожертви, трудівник і безкорисливий слуга народу, лагідний, терплячий вихователь, високоосвічений громадянин своєї Вітчизни, перейнятий найгуманнішими ідеалами людства, мужній захисник прав дитини – таким у нашій пам‘яті залишається Великий Педагог – Януш Корчак. Його приклад самовідданої любові до дітей та служіння своїй справі надихає педагогів працювати, «віддаючи своє серце дітям».

За результатами роботи конференції схвалено резолюцію та укладено збірник тез доповідей «Гуманна педагогіка у контексті євроінтеграції: ідеї Януша Корчака про абсолютну самоцінність дитини».


Фото новини: