Соціальна робота
ПРОФІЛЬ ОСВІТНЬО-ПРОФЕСІЙНОЇ ПРОГРАМИ першого рівня вищої освіти (бакалавр) Освітня кваліфікація – Бакалавр освіти Спеціальність: 231 Соціальна робота з предметною спеціалізацією: Психологія Професійна кваліфікація: Соціальний працівник. Психолог |
||||
Тип диплому та обсяг програми | Одиничний ступінь, 240 кредитів ЄКТС. | |||
Вищий навчальний заклад | Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини | |||
Акредитаційна інституція | Національна агенція забезпечення якості вищої освіти | |||
Період акредитації | Програма впроваджується в 2016 році | |||
Рівень програми | FQ – EHEA – перший цикл, QF-LLL – 6 рівень, НРК – 6 рівень. | |||
а | Мета програми | |||
Надати освіту в галузі теорії і методики соціальної роботи із широким доступом до працевлаштування, підготувати студентів із особливим інтересом до певних областей соціальної роботи для подальшого навчання. | ||||
б | Характеристика програми | |||
1 | Предметна область, напрям | Соціальна робота з предметною спеціалізацією: Психологія
Обов’язкові дисципліни І. Цикл загальної підготовки – 80 кредитів. 1.1. Гуманітарна підготовка – 22 кредити. 1.2. Фундаментальна підготовка – 58 кредитів. ІІ. Цикл професійної підготовки – 77 кредитів. 2.1. Психолого-педагогічна підготовка – 30 кредитів. 2.2. Науково-предметна підготовка – 47 кредитів. Дисципліни вільного вибору студента Дисципліни предметної спеціалізації «Психологія» – 55 кредитів Практична підготовка – 22 кредити Атестація – 6 кредитів |
||
2 | Фокус програми: загальна/спеціальна | Загальна освіта в галузі теорії та методики соціальної роботи, психології. | ||
3 | Орієнтація програми | Програма ґрунтується на загальновідомих наукових результатах із врахуванням сьогоднішнього стану соціальної роботи, орієнтує на актуальні спеціалізації, в рамках яких можлива подальша професійна та наукова кар’єра: соціально-правовий захист, менеджмент соціальної роботи та ін. | ||
4 | Особливості програми | Студенти можуть робити акцент або на питаннях соціально-правового захисту або на питаннях менеджменту соціальної роботи.
|
||
в | Працевлаштування та продовження освіти | |||
1 | Працевлаштування | Посади (за наявності диплома бакалавра):
соціальний працівник призначений для роботи в органах праці та соціального захисту населення; у державних службах зайнятості; у підрозділах органів виконавчої влади у справах сім’ї та молоді; в пенсійному фонді України; в закладах та установах громадсько-політичних організацій і партій; в науково-дослідних установах; керівником будинків-інтернатів; директором або завідуючим секретарем страхової фірми; директором центру професійної орієнтації молоді; завідувачем або консультантом психолого-медико-педагогічної консультації; керівником підрозділу у галузі освіти; в навчально-освітніх закладах, спеціальних закладах, комісіях у справах неповнолітніх, центрах працевлаштування; менеджером соціальної сфери; в центрах вивчення громадської думки; психолог призначений для роботи в закладах освіти, у медичній сфері, на виробництві (кадрові служби, організації, підприємства тощо), у галузі спорту, силових структурах, службах психологічної підтримки та допомоги (телефон довіри).
|
||
2 | Продовження освіти | Можливість навчатися за програмою другого (магістерського) рівня вищої освіти за цією галуззю знань (що узгоджується з отриманим дипломом бакалавра) або суміжною. | ||
г | Стиль та методика навчання | |||
1 | Підходи до викладання та навчання | Загальний стиль навчання – завдання-орієнтований. Лекційні курси поєднуються із семінарськими та лабораторними заняттями, робочими зустрічами. Переважно навчання відбувається в малих групах (до 20 осіб), з дискусіями та підготовкою презентацій самостійно та в малих групах. Під час останнього року половина часу дається на написання випускної роботи, яка також презентується та обговорюється за участі викладачів та одногрупників. |
||
2 | Система оцінювання | Іспити (усні для концептуальних частин та письмові – для перевірки основних знань з теорії і методів соціальної роботи), заліки, захисти практики, курсових та кваліфікаційних робіт.
Атестація зідйснюється у формі: комплексного кваліфікаційного екзамену за спеціальністю 231 Соціальна робота / або захисту кваліфікаційної роботи. |
||
д | Програмні компетентності | |||
1 | Загальні | · Критичність та самокритичність. Думати науковими термінами, формулювати задачі, збирати дані, аналізувати їх та пропонувати рішення.
· Комунікація усна та письмова рідною мовою. Правильно розмовляти та писати різними комунікативними стилями, а саме: неофіційним, офіційним та науковим. · Працювати самостійно, приймати ініціативу та керувати часом. Здатність організовувати комплексні завдання протягом певного періоду часу та подавати результат вчасно. · Працювати з іншими. В мультидисциплінарному та мультинаціональному середовищі. |
||
2 | Фахові | Професійні компетентності бакалавра освіти:
– Виявлення та реєстрація громадян, що потребують соціальної допомоги та захисту. – Планування роботи з клієнтом або групою клієнтів соціальної роботи (складання переліків соціальних послуг, які необхідно надати). – Ведення особових справ громадян. – Ведення первинної документації з організації соціального захисту та допомоги, обліку та звітності. – Організація діяльності соціальних робітників. – Організація заходів щодо розумової та фізичної реабілітації громадян. – Організація діяльності груп самодопомоги. – Організація праці в соціальній сфері. – Мотивація та стимулювання підлеглих соціальних робітників. – Підготовка нормативних документів з обліку особового складу. – Організація дій з метою попередження або зменшення рівня вірогідного пошкодження. – Організація дотриманням безпеки та гігієни праці. – Керівництво роботою підлеглих соціальних робітників. – Здійснення контролю за виконанням завдань та обов’язків соц. робітниками. – Застосування відповідних технологій професійного втручання. – Психосоціальна підтримка клієнтів. – Соціальний захист та представництво інтересів клієнта. – Здійснення навчально-виховного впливу на окремі групи клієнтів з метою їх соціальної адаптації. – Участь в організації та проведенні заходів соціальної профілактики. – Організація соціально-медичної, психолого-педагогічної, юридичної та соціальної допомоги вразливим верствам населення. – Надання консультативних послуг та методичної допомоги клієнтам. – Взаємодія зі ЗМІ. – Забезпечення захисту у разі виникнення надзвичайної ситуації. – Контроль за дотриманням вимог безпеки праці та санітарно-гігієнічних вимог. – Проведення розслідування нещасних випадків та аварій. – Надання соціально-побутових послуг. – Надання соціально-медичних послуг.
Соціально-виробничі компетентності бакалавра освіти: – Аналізувати соціальні проблеми (соціальний стан певної категорії клієнтів), причини їх виникнення, тенденції розвитку, наслідки. – Виявляти особливості клієнтів соціальної роботи для визначення шляхів і методів професійного втручання. – Налагоджувати і підтримувати зв’язки з зацікавленими особами, установами і організаціями. – Аналізувати існуючу нормативну базу соціальної роботи з певною категорією клієнтів. – Розуміти мету, завдання, принципи соціальної роботи в конкретному випадку. – Добирати та адаптувати відповідно до мети, особливостей клієнтів і реальної ситуації види соціальних послуг та методи професійного втручання. – Застосовуючи знання та вміння з діловодства, вести особові справи громадян. – Застосовуючи знання та вміння з діловодства, вести первинну документацію. – Застосовуючи знання та вміння з діловодства, вести звітну документацію. – На підставі принципів організації соціального захисту, документально вести облік та звітність щодо виконуваної діяльності. – Керуючись метою та завданнями реалізації соціального захисту, на підставі основ організації праці та управління в установах соціального захисту, встановлювати зміст і форми організації діяльності соціальних робітників. – На основі знань про зміст, форми та порядок надання соціальних послуг, розробляти графіки відвідувань клієнтів соціальними робітниками. – Виявляти особливості клієнтів, на яких поширюється соціальна робота за реабілітаційною програмою. – Добирати та адаптувати відповідно до мети, особливостей клієнтів і реальної ситуації методи та завдання реабілітації. – Забезпечувати ефективне використання спеціального обладнання для реабілітації. – Реалізовувати на практиці індивідуальну програму реабілітації клієнта відповідно до своїх посадових обов’язків. – Брати участь у реалізації проектів переобладнання житла та об’єктів соціально-культурного призначення та спеціального устаткування для забезпечення життєдіяльності людей з функціональними обмеженнями. – Допомагати керувати груповим процесом, підтримувати позитивну психологічну атмосферу в групі. – Підтримувати з групою зворотний зв’язок щодо ефективності групових дій. – Мотивувати клієнтів зі спільною проблемою до організації в групи соціальної дії та самодопомоги. – Розуміти мету, завдання і зміст заходу, категорії учасників і залучених спеціалістів. – Впроваджувати сценарій заходу. – Брати участь у проведенні репетиції заходу. – Організовувати виробничо-господарчу діяльність підприємства на підставі застосування науково обґрунтованих методів планування. – Створювати безпечні сприятливі умови праці та підвищення працездатності людини, контролювати їх виконання. – Поліпшувати соціально-психологічний клімат у колективі. – Брати участь в організації робочого часу, робочих місць, формувати позитивну мотивацію трудової діяльності працівників. – Вести облік особового складу установи, організації, їх підрозділів і необхідну кадрову документацію. – Оформляти прийом, переведення та звільнення працівників згідно трудового законодавства. – Формувати і вести особові справи працівників. – Готувати необхідні матеріали для кваліфікаційної та атестаційної комісії. – Оформляти документи, необхідні для призначення пенсій, надання відпусток. – В умовах надзвичайної ситуації з врахуванням плануючих документів цивільного захисту об’єкту господарювання, використовуючи табельні прилади, інструкції та (за необхідності) транспортні засоби організовувати встановлення виду і ступеня зараження об’єкта радіоактивними, біологічними та небезпечними хімічними речовинами. – На підставі технологічної документації, використовуючи чинну нормативно-правову базу з питань охорони праці організовувати дотримання вимог безпеки праці учасниками трудового процесу. – На підставі технологічної документації, використовуючи чинну нормативно-правову базу, організовувати дотримання санітарно-гігієнічних вимог учасниками трудового процес. – Керуючись метою та завданнями реалізації соціального захисту, на підставі основ організації праці та управління в установах соціального захисту керувати роботою підлеглих соціальних працівників. – На підставі основ організації праці та управління в установах соціального захисту забезпечувати підлеглих соціальних працівників необхідними матеріалами та обладнанням. – Володіючи основами організації праці та управління в установах соціального захисту, контролювати діяльність підлеглих соціальних робітників. – Використовуючи наявні фінансові, матеріальні та інші можливості, задовольняти потреби громадян та розв’язувати їх проблеми відповідно до вимог інструкцій та рекомендацій. – Застосовувати оптимальні для даного випадку технології професійного втручання на мікрорівні. – Застосовувати вміння ефективного спілкування. – Спостерігати та оцінювати вербальну та невербальну поведінку клієнта. – Проводити професійне втручання в кризовій ситуаці.ї – Застосовувати відповідні моделі вирішення проблем у практиці роботи з окремими особами, цільовими групами. – Працювати з клієнтами різних вікових категорій. – Толерантно ставитися до культурних відмінностей між людьми. – Бути рефлексивним та володіти навичками самопізнання і самокритики – Оцінювати ефективність професійного втручання. – Володіти навичками комунікативної взаємодії різних рівнів. – Надавати психологічну підтримку клієнтам соціальної роботи. – Співчувати та наснажувати клієнтів соціальної роботи у ході професійної взаємодії. – Запобігати та долати стресові стани та ситуації. – На основі аналізу існуючої нормативної бази, застосовувати на практиці нормативно-правові акти з питань соціального захисту населення. – Призначати, нараховувати і документально підтверджувати різні види пенсій, соціальних допомог та послуг. – Володіти навичками контрольно-ревізійної діяльності. – Виявляти державні установи і громадські організації, які компетентні вирішувати питання стосовно соціально-правового захисту клієнта. – Робити запит у компетентні установи стосовно вирішення проблем клієнта. – Інформувати клієнта або групу клієнтів про його права і можливості подолання проблеми. – Застосовувати методи соціального навчання і виховання для роботи з цільовими категоріями клієнтів соціальної роботи. – Впливати з метою формування позитивних установок на досягнення успіху, наснажувати клієнта. – Переконувати клієнтів у необхідності зміни їх соціальної ситуації та роз’яснювати можливі напрями цих змін. – Формулювати зміст профілактичного впливу у відповідності до особливостей людей, на яких він спрямовується. – Добирати технологію профілактики у відповідності до проблематики і категорії клієнтів. – Встановлювати і підтримувати особистісний контакт з клієнтом. – Виявляти дійсні потреби клієнта у наданні медичної, психологічної, юридичної і соціальної допомоги. – Мотивувати клієнта до активної взаємодії по вирішенню проблеми. – Оцінювати ефективність соціальної допомоги клієнтові. – Вести звітну документацію. – Виробляти спільно з клієнтом стратегію і шляхи подолання його проблеми. – Шукати і систематизувати інформацію щодо центрів соціальної допомоги різного профілю, де клієнт може отримати кваліфіковану допомогу у вирішенні своєї проблеми. – Надання консультативної, методичної допомоги з питань соціального захисту за запитами та зверненнями громадян і посадових осіб, підприємств, установ та організацій. – Аналізувати популярність і поширення певних ЗМІ серед різних соціальних верств населення. – Формулювати у доступній для клієнта формі мету і зміст соціальної роботи. – Організовувати евакуацію підлеглого персоналу з небезпечної зони. – Користуючись наданою інформацією про захисні споруди організовувати укриття підлеглого персоналу. – За допомогою табельних та підручних засобів проводити рятувальні та інші невідкладні роботи. – Застосовуючи засоби індивідуального та колективного біологічного, радіаційного і хімічного захисту проводити спеціальну обробку об’єкту та його персоналу. – На підставі технологічної документації, використовуючи чинну нормативно-правову базу, контролювати дотримання безпеки праці учасниками трудового процесу. – На підставі технологічної документації, використовуючи чинну нормативно-правову базу, контролювати дотримання санітарно-гігієнічних вимог учасниками трудового процесу. – На основі аналізу результатів власних спостережень за наслідками нещасного випадку або аварії, користуючись чинними положеннями, визначати факт випадку чи аварії. – У складі комісії з розслідування нещасного випадку, користуючись чинними положеннями, складати акт про нещасний випадок на виробництві. – Обстежувати матеріально-побутові умови проживання. – Здійснювати побутове обслуговування (прибирання, приготування їжі, обробка присадибної ділянки тощо). – Володіти навичками санітарії та гігієни. – Надавати першу невідкладну медичну допомогу. – Виконувати найпростіші медичні процедури.
Соціально-побутові компетентності бакалавра освіти: – Вивчення умов соціального оточення і життєдіяльності клієнта, матеріального забезпечення пільгових категорій населення. – Виявлення житлово-побутових проблем соціальновразливих категорій населення та дезадаптованих дітей, підлітків, молоді. – Надання консультацій щодо отримання пільг, субсидій, матеріальних допомог соціально незахищеним верствам населення. |
||
е |
Програмні результати навчання
|
|||
Бакалавр освіти повинен знати:
– Основні напрями організації соціальної роботи. – Функції соціального працівника як організатора дозвілля молоді. – Поняття соціального виховання. – Міждисциплінарні зв’язки соціології та соціальної роботи. – Загальні відомості про наукове пізнання. – Структура соціологічного дослідження. – Поняття методології соціологічного дослідження . – Соціальна робота (СР) як суспільний феномен. – Теоретичні засади СР. – СР як цілеспрямована діяльність. – Загальні технології СР. – Роль виховання у розвитку здібностей дитини. – Обґрунтування чинників провідної ролі сім’ї в процесі етнопедагогіки. – Характеристика складових формули конфлікту: проблема, конфліктна ситуація, учасники, інцендент. – Поняття про професійний імідж. – Кодекс етики соціального працівника як основи його етичної професійної діяльності. – Історія документування. – Документація із питань соціальної опіки. – Особливості формування людини в окремих фазах соціалізації. – Загальна характеристика механізмів соціалізації. – Людина як об’єкт і жертва соціалізації. – Структура соціальних служб молоді в Україні. – Вікова динаміка взаємодії дітей та підлітків. – Класифікація методів соціально-педагогічного дослідження. – Характеристика методів опитування. – Процедури підготовки та проведення фокус групи. – Види експерименту соціально-педагогічного дослідження. – Методи зведення і обробки результатів експериментальних досліджень. – Методика діагностики сімейних стосунків. – Патопсихологічні реакції та порушення емоційної сфери у дітей. – Методика дослідження акцентуацій особистості. – Загальні технології соціальної роботи. – Міждисциплінарні технології, методи й методики соціальної роботи; їх класифікація. – Конкретні технології соціальної роботи. – Спілкування, типи спілкування; особливості активної взаємодії зі слухачем. – Економічні основи СР. – Моделі соціальної роботи з інвалідами. – Основи соціально-медичної реабілітації інвалідів. – Види діяльності сучасної сім’ї. – Характеристика молоді як соціально-демографічної групи. – Методика роботи з дитячими колективами. – Сім’я як інститут виховання. – Розвиток соціальної роботи в зарубіжних країнах. – Теоретичні основи і передумови психотерапії та психокорекції. – Загальна характеристика психотерапевтичної та психокорекційної практики. – Напрямки державної молодіжної політики в Україні. – Концепція державної молодіжної політики в Україні. – Характеристика молоді як соціально-демографічної групи. – Специфіка молодіжного руху в сучасних умовах. – Труднощі переходу молодої сім’ї до нових соціально-економічних відносин. – Теорія і практика керівництва працівниками соціальними установами – Основи управлінської діяльності. – Особливості організації праці керівника за критеріями важливості і терміновості. – Соціологія сім’ї: роль сім’ї в суспільстві. – Соціологія виховання і освіти. – Державна система опіки дітей-сиріт. – Характеристика опіки, піклування. – ”Діти вулиці” як результат негативних тенденцій суспільних транформацій в Україні. – Соціологічне дослідження: програма та основні етапи проведення. – Методи збирання та аналізу соціологічної інформації. – Історія розвитку цивілізації. – Психологічні основи реабілітації дітей та жінок які потерпіли від насилля. – Право громадян на соціальне забезпечення. – Всесвітні джерела юрисдикції з сімейного права. – Історія виникнення законодавчої бази щодо трудового права. – Технології профілактичної роботи з дітьми девіантної поведінки. – Характеристика різних форм хімічної залежності: наркоманія, токсикомані, алкоголізм. – Соціально-педагогічна профілактика правопорушень: сутність, зміст, основні напрями; – Основні закономірності психіки людини, галузі психологічної науки; методи психології, зв’язки науки з іншими дисциплінами; – Історичні етапи розвитку психології як науки; прояви психіки в різного виду діяльності; – Психологічні основи вчинкової діяльності; характеристики основних психічних процесів, станів та властивостей; – Основи вчення про особистість.
Бакалавр освіти повинен уміти: – Використовуючи інформацію про допустимий рівень індивідуального ризику та типові рекомендації щодо адекватних дій у разі виникнення ознак небезпечної ситуації, зменшувати ризик до допустимих значень. – Розуміти складові професійної взаємодії у соціальній роботі. – Організовувати свою діяльність відповідно до завдань взаємодії з метою кращої соціальної адаптації клієнта чи групи клієнтів. – Сприяти поступовим позитивним змінам у соціальній ситуації клієнта. – Наснажувати на самостійне вирішення клієнтом своїх проблем. – Вміти встановлювати, налагоджувати та розвивати стосунки з клієнтами соціальних служб, що ґрунтуються на принципі пошуку та підсилення їх сильних сторін. – Пропагувати рівність прав та можливостей людей з функціональними обмеженнями в соціально-економічному та культурному житті суспільства. – Сприяти формуванню громадської думки, залучати громаду до різних форм самодопомоги та опіки над тими, хто її потребує. – Ефективно засвоювати нові знання та технології в галузі соціальної роботи відповідно до професійних пріоритетів, адаптуючи їх до реальних потреб соціуму та клієнта. – Сприяти становленню та розвитку професії соціального працівника в Україні. – Володіти навичками психогігієни, психопрофілактики, психотерапії з метою протистояти деформуючим впливам професійної діяльності. – Здійснювати організаційно-адміністративні функції: планувати, ефективно організовувати роботу закладів соціальної служби в межах своїх повноважень. – Застосовувати різноманітні технології оцінювання ефективності професійного втручання в соціальній роботі. – Здійснювати професійний супровід клієнта в межах своїх професійних обов’язків; – Визначати місце, роль і основні завдання загальної психології в системі наукових знань та у практичній діяльності; – Давати характеристики основним поняттям загальної психології; обирати оптимальні методи для вирішення психологічних проблем; – Враховувати різні прояви психіки людини у вчинковій діяльності; – Застосовувати на практиці основні закони психології.
|
Затверджено на засіданні вченої ради факультету соціальної та психологічної освіти Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини (протокол № 10 від 8 червня 2016 р.).
Керівник проектної групи (гарант освітньої програми) –
Кравченко Оксана Олексіївна – кандидат педагогічних наук, доцент, декан факультету соціально-психологічної освіти, професор кафедри соціальної педагогіки та соціальної роботи Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини.
Розробники:
Сафін Олександр Джамільович – доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри психології Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини;
Клименко Юлія Анатоліївна – кандидат педагогічних наук, доцент кафедри соціальної педагогіки та соціальної роботи Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини.