(Українська) Соціальна педагогіка
Напрям підготовки 6.010106 Соціальна педагогіка
Кваліфікація, що присвоюється:
Соціальний педагог.
Рівень кваліфікації:
Бакалавр (перший цикл вищої освіти).
Спеціальні вимоги до зарахування:
ЗНО: Українська мова та література;
– Біологія;
– Історія України.
У 2015 році для вступу до вищого навчального закладу (ВНЗ) абітурієнти подають сертифікати ЗНО лише 2015 року.
Згідно з Умовами прийому на навчання до вищих навчальних закладів у 2015 році, ЗНО потрібно складати випускникам, які мають повну середню освіту і вступають на навчання до вишів для здобуття освітньо-кваліфікаційного рівня бакалавра (денної та заочної форми). Вступні екзамени складають абітурієнти, які: мають диплом молодшого спеціаліста і вступають до вишу на бакалавра за спорідненим напрямом підготовки.
Під час реєстрації на ЗНО з української мови та літератури абітурієнт повинен зазначити, якого рівня складності тестування він бажає проходити: базового чи поглибленого. Правилами прийому університету передбачено тести базового рівня.
Базовий і поглиблений рівні оцінюватимуть від 100 до 200 балів. Для базового рівня визначатиметься поріг – склав/не склав (а не 124 бали, як раніше) (метод Ангоффа). Сертифікати видаватимуть тільки тим, хто склав.
Конкурсний бал – сума балів вступника за: бали кожного сертифіката ЗНО; середній бал атестата; бал за конкурс творчих або фізичних здібностей (у разі його проведення) помножені на вагові коефіцієнти, сума яких дорівнює одиниці. Коефіцієнти визначає виш у Правилах вступу. Вага предметів сертифікатів ЗНО:
Українська мова та література – 0,2;
Біологія – 0,4;
Історія України – 0,3;
Вага атестату про повну загальну освіту – 0,1.
У 2015, як і в попередні роки, можна подати заяви на вступ у паперовій або в електронній формі не більше ніж до 5 вищих навчальних закладів і не більше ніж на 3 напрями підготовки в кожному з них. Тобто всього вступник може подати 15 заяв, на кожній із яких потрібно зазначити пріоритетність
(1-15). Заява з пріоритетом 1 – спеціальність, на якій абітурієнт хоче навчатися найбільше. Пріоритетність, визначена вступником в заяві про участь у конкурсі, не може бути змінена протягом вступної кампанії.
Якщо вступник рекомендований до зарахування на навчання відповідно до 1-го власно обраного пріоритету, він втрачає право участі в подальшому конкурсі за наступними пріоритетами. Якщо вступник рекомендується до зарахування на навчання відповідно до 2-го власно обраного пріоритету, він втрачає право участі в подальшому конкурсному відборі за наступним пріоритетом, при цьому зберігається його право участі в конкурсі за першим. Тобто зараховуються спочатку заяви з найвищим пріоритетом, а всі наступні анульовуються. Процес зарахування проходить в одну хвилю. Вступники, яким анульована рекомендація до зарахування на бюджетні місця, не втрачають права участі в конкурсі на місця, що фінансуються за кошти фізичних і юридичних осіб.
Для вступу подаються такі документи: документ державного зразка про повну загальну середню освіту (документ про здобутий освітньо-кваліфікаційний рівень), додаток до нього з оцінками; 6 кольорових фотокарток розміром 3×4 см; 2 конверти з марками; сертифікат (сертифікати) Українського центру оцінювання якості освіти з предметів, що виносяться на конкурс. Паспорт (та ксерокопію 1, 2 та 11 сторінок); копію: ідентифікаційного коду, посвідчення про приписку до призовної дільниці (військовий квиток) та документи, що дають право на пільги. Документи вступник пред’являє особисто.
Спеціальні положення про визнання попереднього навчання (формального, неформального, неофіційного):
немає
Профіль програми
Програма підготовки соціального педагога передбачає, насамперед, розвиток його в особистісному, професійному та соціальному плані, а її результатом є не просто набуття спеціальних знань, умінь та навичок, а формування ключових професійних компетенцій адекватних сучасним соціокультурним умовам.
У цьому аспекті важливим ресурсом є вивчення студентами обов’язкових дисциплін та дисциплін вибору факультету і студента, які визначені навчальним планом, освітньо-кваліфікаційною характеристикою та освітньо-професійною програмою. Особлива увага в навчанні звертається на вивчення сучасної методології наукових досліджень у процесі викладання навчальної дисципліни «Основи соціально-педагогічних досліджень», під час написання курсових та бакалаврських робіт. Студенти беруть участь у роботі Науково-дослідного центру педагогічного краєзнавства УДПУ імені Павла Тичини подвійного підпорядкування, науково-дослідних лабораторій, є співробітниками двох держбюджетних тем. Під керівництвом викладачів студенти постійно є учасниками студентських наукових конференцій всеукраїнського та міжнародного рівнів, Всеукраїнського конкурсу студентських наукових робіт, Всеукраїнської студентської олімпіади зі спеціальності «Соціальна педагогіка».
Домінуючим ресурсом у процесі реалізації програми підготовки соціального педагога є практика, яка збагачує спеціально-предметну і дидактичну компетентність студента, створює можливості використання теоретичних положень вивчених наук у вирішенні практичних завдань, дозволяє навчитися володіти конкретними соціально-педагогічними технологіями вирішення завдань у ході професійної діяльності. Логіка завдань на кожний вид практики є взаємопов’язаною. Практика на першому курсі (навчально-технологічна) – має на меті оволодіння навичками розуміння педагогічного процесу й досвіду класного керівника та соціального педагога, (літня в оздоровчих таборах) – має на меті вироблення системного підходу в проектуванні та реалізації позанавчальної виховної роботи соціального педагога; на другому (стажерська) – відводиться для моделювання своєї авторської соціально-педагогічної системи.
З огляду на це, теоретична підготовка у поєднанні із наскрізною соціально-педагогічною практикою дозволяє сформувати теоретичні знання та практичні навички і вміння здійснення основних видів діяльності соціального педагога: надання допомоги дітям у подоланні проблемних ситуацій при реалізації відповідної освітньої програми; організація діяльності дітей з метою їх розвитку у відповідності з індивідуальними і віковими особливостями; створення сприятливих педагогічних умов для виховання дітей; здійснення співпраці з батьками з питань виховання; організація культурно-дозвіллєвої діяльності у мікросоціумі, що сприяє формуванню висококваліфікованого фахівця соціально-виховної сфери.
Фахівці здатні виступати своєрідним посередником у системі взаємодії особистості, сім’ї і суспільства, активно впливати на створення позитивних виховних відносин в соціумі, на гармонізацію взаємовідносин між людьми, здійснювати підтримку корисних ініціатив, стимулювати різні види самодопомоги, а також здійснювати соціологічні та соціолого-психологічні дослідження, проводити діагностичні виміри у розвитку особистості, а також впливу факторів середовища.
Загальний обсяг навчальної програми 240 кредитів ЄКТС, в т.ч.: обов’язкові навчальні дисципліни – 120 кр., дисципліни вибору факультету – 60 кр., дисципліни вільного вибору студента – 60 кр.
Ключові результати навчання:
1. Знання з предметної області
Ґрунтовні відомості з соціальної педагогіки, теорії та історії соціальної роботи, соціальної психології, технологій соціально-педагогічної діяльності та інших загальнопрофесійних і спеціальних дисциплін, які становлять суть професії і визначені освітньо-професійною програмою відповідного напряму. Професійні знання соціального педагога представлені у певній ієрархії.
Теоретико-методичні знання. Комплексне знання про людину як біосоціопсихокосмічну істоту. Знання закономірностей взаємодії особистості і суспільства, соціальної поведінки і формування особи. Знання закономірностей виховання, навчання, розвитку особистості на всіх стадіях онтогенезу, вплив середовища на процес соціалізації особистості. Знання цілей, принципів, змісту, методів, форм соціальної діяльності в інституційному і відкритому середовищі.
Методичні знання. Знання основ методики, форм, методів, технологій соціально-педагогічної роботи з різними категоріями населення, в різних сферах мікросередовища, в різних соціальних інститутах; знання практичних основ прогнозування, проектування, моделювання соціальної діяльності.
Прикладні знання. Знання способів, прийомів, видів соціальної допомоги дітям, сім’ям, підопічним, таким, що мають особливі проблеми; знання освітньо-виховних, оздоровчих, культурно-дозвіллєвих форм соціально-педагогічної діяльності.
2. Когнітивні уміння та навички з предметної області – це здатність фахівця застосовувати отримані професійні знання в практиці своєї діяльності:
гностичні (пошук, сприйняття і відбір інформації);
проективні (постановка цілей і завдань, прогнозування);
конструктивні (підбір і поєднання змісту, методів і засобів);
організаторські (створення умов, які стимулюють цілеспрямовані і природовідповідні зміни учнів);
комунікативні (контактність, спілкування, взаємовідносини);
оцінні (сприйняття і критичний аналіз дій суб’єктів педагогічного процесу);
рефлексивні (самоаналіз власної особистості, діяльності і спілкування).
3. Практичні навички з предметної області
Здатність використовувати професійно-профільовані знання й практичні навички з фундаментальних та професійних дисциплін у процесах отримання, опрацювання, представлення наукової інформації та її практичного застосування в соціальних технологіях;
Здатність здійснювати професійну діяльність, що ґрунтується на етичних принципах і спрямована на відстоювання соціальної справедливості, дотримання прав людини, сприяння соціальним змінам, вирішення проблем у стосунках між людьми, підвищення рівня їх благополуччя;
Уміння використовувати спеціалізоване комп’ютерне програмне забезпечення;
Навички роботи із спеціалізованим комп’ютерним обладнанням.
4. Загальні уміння та навички
Уміння аналізувати соціальні явища, процеси, бачити власне місце та роль у суспільному житті країни;
Здатність вступати в контакти з різними людьми, встановлювати професійні відносини, здійснювати індивідуальний підхід до людей із специфічними проблемами;
Навички визначати проблему в умовах, які склалися, перетворювати проблему до рівня завдань;
Уміння вивчати особистість, сім’ю, ставити соціальний діагноз; аналізувати конкретні життєві ситуації; проектувати кінцевий результат соціально-педагогічної діяльності;
Здатність педагогічно осмислювати поведінку особистості, ставити педагогічні завдання, досягати їх вирішення; організовувати педагогічно цілеспрямовану діяльність у соціумі, педагогічно керувати і коректувати соціальну ситуацію;
Уміння впливати на роботу членів колективу з метою досягнення бажаного результату праці і задоволення його потреб;
Здатність на рівні адміністрації та працівника, сім’ї та особистості забезпечувати профілактику різноманітних відхилень фізичного, психічного та соціального характеру;
Уміння професійно оцінювати наслідки своєї діяльності, а також поступатися своїми інтересами ради інтересів підопічного.
Професійні профілі випускників
Діяльність бакалавра за освітньо-професійним напрямом «Соціальна педагогіка» поширюється на всі вікові етапи розвитку дитини, підлітків, на різні сфери мікросередовища особистості дитини, здійснюється у відкритій соціальній сфері та передбачає взаємодію з державно-суспільними інститутами виховання, неінституційними та сімейними сферами.
Доступ до подальшого навчання
Бакалавр за напрямом «Соціальна педагогіка» може продовжити навчання на другому циклі вищої освіти (освітньо-кваліфікаційні рівні – спеціаліст, магістр) за спеціальністю «Соціальна педагогіка», на базі бакалаврату; магістр – 1 рік 10 місяців навчання на базі бакалаврату або 1 рік 10 місяців навчання на базі спеціаліста.
Положення про екзамени, оцінювання і оцінки
Положення про організацію освітнього процесу в Уманському державному педагогічному університеті імені Павла Тичини.
Вимоги до випуску (закінчення навчання):
По закінченні навчання за програмою освітньо-кваліфікаційного рівня «бакалавр» особа, що навчається, має:
завершити навчальну програму обсягом 240 кредитів;
успішно скласти комплексний кваліфікаційний екзамен на засіданні Екзаменаційної комісії.
Форма навчання:
Денна (повна), заочна.
Директор програми:
Гоменюк Оксана Олексіївна, кандидат педедагогічних наук, доцент, декан факультету соціальної та психологічної освіти
Напрям підготовки: 6.010106 Соціальна педагогіка. Додаткова спеціальність: 6.010201 Фізичне виховання
Напрям підготовки : 6.010106 Соціальна педагогіка. Додаткова спеціальність: 6.030103 Практична психологія
Напрям підготовки : 6.010106 Соціальна педагогіка. Додаткова спеціальність: 6.030103 Практична психологія (на базі кваліфікації молодший спеціаліст)
Напрям підготовки: 6.010106 Соціальна педагогіка (спеціалізація “Практична психологія”)