Забезпечення рівного доступу до навчання для осіб з ООП

23 липня 2021
З-поміж викликів сьогодення заслуговує на увагу проблема забезпечення у всіх сферах життєдіяльності рівних прав і можливостей для людей з інвалідністю. Відтак, для університету пріоритет – створення умов та розробка дієвих технологій для здобуття освіти молоддю з особливими освітніми потребами, з урахуванням індивідуальних потреб, можливостей, здібностей та інтересів, задля їх успішної соціалізації та самореалізації.
Однією з цінностей факультету стала інклюзивність – ми прагнемо стати факультетом інтегрованого типу, відкритого для молоді з інвалідністю не залежно від їх стану здоров’я та нозології. З цією метою на факультеті успішно працює Центр соціально-освітньої інтеграції та інклюзивного реабілітаційно-соціального туризму «Без бар’єрів». Діяльність якого спрямована на консолідацію зусиль відповідних структурних підрозділів університету, залучених органів виконавчої влади та громадських організацій, спрямованих на соціально-педагогічну підтримку осіб з інвалідністю щодо їх адаптації до студентського та педагогічного колективу, інтеграції у освітнє та соціальне середовище, створення умов для саморозвитку та самореалізації, розвиток соціальної активності, автономності, відповідальності та мобільності осіб з особливими потребами.
Керуючись місією факультету ми прагнемо впроваджувати кращі практики, адже неможливо досягти досконалості, та обійти увагою сучасні методики та  практики в навчальній та науковій діяльності, зокрема це стосується і впровадження інклюзивного навчання.
Університет дає можливість таким студентам не тільки отримати відповідну кваліфікацію, сучасну професію, а й допомагає у працевлаштуванні.
Протягом року на факультеті соціальної та психологічної освіти створено 2 інклюзивні групи (відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у закладах вищої освіти» від 10 липня 2019 року № 635), для зручності під час навчального процесу для студентів з ОПП розроблена «Індивідуальна програма розвитку студента з особливими освітніми потребами». Дана програма містить відомості про самого студента, Індивідуальний освітній план», який складається з графіку освітнього процесу на навчальний рік та індивідуальна картка здобувача вищої освіти.
Двічі на рік проводяться засідання команди психолого-педагогічного супроводу на яких розглядаються питання, щодо виконання індивідуального навчального плану здобувачами освіти, що навчаються в інклюзивних групах, психолого-педагогічний супровід студентів з ООП, напрямків роботи практичного психолога в рамках психологічного супроводу студентів, регулярними є анкетування для студентів з ООП, результати яких допомагають корегувати індивідуальні програми реабілітації та визначати пріоритетні напрямки у роботі зі студентами з ООП. Особлива увага відводиться питанню організації дистанційного навчання на факультетах.
З огляду на виклики, пов’язані з поширенням COVID-19 та карантинними заходами, співробітниками факультету соціальної та психологічної освіти реалізовано проєкт «Соціальна інклюзія дистанційного освітнього процесу» із закладами освіти та інклюзивно-ресурсними центрами Черкаської, Кіровоградської та Одеської областей.
Завдяки багаторічній співпраці Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини з Британською Радою представники факультету соціальної та психологічної освіти мали можливість у 2021 році виграти грант на впровадження проєкту «Вчимося разом чути та долати соціальну ізоляцію»
Проєкт спрямований на створення платформи для вивчення та спілкування українською жестовою мовою, зокрема  в умовах пандемії COVID-19 та спричинених нею викликів. Налагодження комунікації аудиторії проєкту та залучених експертів у сферах психології, культурології, соціального забезпечення, творчості.
З метою створення інклюзивного середовища в УДПУ імені Павла Тичини велика увага приділяється забезпеченню реалізації вимог щодо доступності до навчальних приміщень для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення: згідно до вимог будівельних норм та стандартів облаштовані пандуси в усіх навчальних корпусах; облаштовано спеціалізовані санітарно-гігієнічні кімнати у відповідності до вимог доступності та Універсального дизайну; закуплено парти для студентів-візочників; придбано таблички шрифтом Брайля з назвою кожного факультету, кафедри, структурних підрозділів університету; закуплено абетки шрифтом Брайля для студентів – майбутніх психологів, соціальних працівників, педагогів – майбутніх фахівців, які готові працювати в умовах інклюзивної освіти; у читальних залах та комп’ютерних класах облаштовані клавіатури до комп’ютерів шрифтом Брайля для студентів з порушенням зору; для потреб Центру освітньої інтеграції та інклюзивного реабілітаційно-соціального туризму «Без бар’єрів» придбано географічні карти Європи шрифтом Брайля; у гуртожитках облаштовані кімнати для студентів з інвалідністю та наявні пандуси.
Гуртожитки університету також пристосовані до потреб студентів з інвалідністю: наразі вони проживають у кімнатах на першому поверсі, постійно здійснюється супровід умов проживання цих студентів.