Відбувся науково-практичний семінар «ГУМАННА ПЕДАГОГІКА У ПРОЦЕСІ ОСОБИСТІСНОГО РОЗВИТКУ ДИТИНИ» («ГРИГОРІЙ СКОВОРОДА – ОСВІТНІЙ ОРІЄНТИР ДЛЯ СУЧАСНОСТІ»)

1 лютого 2021

28.01.2021 р. відбувся науково-практичний семінар «ГУМАННА ПЕДАГОГІКА У ПРОЦЕСІ ОСОБИСТІСНОГО РОЗВИТКУ ДИТИНИ» («ГРИГОРІЙ СКОВОРОДА – ОСВІТНІЙ ОРІЄНТИР ДЛЯ СУЧАСНОСТІ») із серії традиційних на кафедрі педагогіки та освітнього менеджменту семінарів «ЛИЦАРІ ГУМАННОЇ ПЕДАГОГІКИ».

У семінарі взяли участь викладачі кафедр факультету соціальної та психологічної освіти, кафедри виховних технологій та педагогічної творчості, кафедри української літератури, українознавства та методик їх навчання, кафедри соціальних і правових наук

Девізом семінару стали слова видатного українського мислителя-мудреця, філософа, просвітителя-гуманіста, педагога, поета, композитора, музиканта, співака, духовного практика, культурно-освітнього подвижника, «Не тіло, а душа є людиною»

 

Цим семінаром розпочалася ціла низка заходів, розроблених кафедрою педагогіки та освітнього менеджменту, які впродовж майже 2 років будуть проводитися з метою популяризації багатої духовно-педагогічної спадщини видатного українця серед освітян, учнівської, студентської молоді й широкого суспільного загалу та з метою гідного відзначення його 300-літнього ювілею 3 грудня 2022 року.

Розпочала роботу семінару його модератор  – кандидат педагогічних наук, доцент кафедри педагогіки  та освітнього менеджменту Ткачук Лариса Василівна, яка нагадала слова Павла Тичини: «Великий наш філософ щедру залишив нам спадщину по собі: обсягом широку, змістовністю глибоку і щодо світогляду свого – чисту та моральну…», і наголосила, що духовна, філософська, педагогічна спадщина Сковороди є всеукраїнським та світовим надбанням. Світ і досі ловить його мудрість, приміряючи його до нашого часу. І майбутнє України значною мірою залежить від того, як ми трактуватимемо образ і надбання українського мудреця. Досліджуючи спадщину Григорія Савовича, ми вирішуємо нагальні питання сучасності..

 

Кірдан Олена Леонідівна – доктор педагогічних наук, професор кафедри кафедри педагогіки та освітнього менеджменту виступила із доповіддю «ГРИГОРІЙ САВИЧ СКОВОРОДА КРІЗЬ ПРИЗМУ МІКРОІСТОРИЧНОГО ПІДХОДУ ДО ВИСВІТЛЕННЯ ПЕРСОНАЛІЙ В ІСТОРІЇ ПЕДАГОГІКИ» і звернула увагу на те, що висловлені у творах прогресивні ідеї і думки мали великий вплив на розвиток вітчизняної педагогічної думки, а деякі поради, зокрема про необхідність будувати педагогічний процес з урахуванням психофізіологічних особливостей дітей та деякі думки філософа про виховання, насамперед, про моральне виховання вільної, всебічно розвиненої особистості, не втратили свого значення і до наших днів та суголосні з вимогами сучасної педагогіки. Виступ Олени Леонідівни супроводжувався презентацією оригінальних документів із Центрального державного історичного архіву України.

Філософсько-педагогічні погляди Григорія Сковороди у доповіді «ФІЛОСОФІЯ КОРДОЦЕНТРИЗМУ ГРИГОРІЯ СКОВОРОДИ» розкрив Запорожець Микола Олексійович – кандидат філософських наук , доцент кафедри соціальних і правових наук. Свої морально-світоглядні принципи Г. Сковорода системно виклав у філософсько-педагогічних і поетичних творах, у листуванні зі своїм учнем Михайлом Ковалинським. Метою виховання у Григорія Сковороди має бути людина мисляча, чуйна, яка пізнає навколишній світ серцем: «Людина без серця всеодно, що горіх без зерна».

Пащенко Дмитро Іванович – доктор педагогічних наук, професор кафедри педагогіки та освітнього менеджменту у своєму виступі підкреслив, що у педагогічних поглядах Григорія Сковороди віддзеркалилися головні напрями прогресивної педагогіки:  гуманізм, народність,  висока моральність, патріотизм, природовідповідність.

Для іншого світоча України, Тараса Григоровича Шевченка твори Григорія Сковороди були не лише підручною книгою, але й незглибимим джерелом філософської і поетичної думки, з якого повною мірою черпала допитлива душа генія – такою була провідна думка виступу «ВПЛИВ ІДЕЙ Г. СКОВОРОДИ НА ТВОРЧІСТЬ Т. ШЕВЧЕНКА» старшого викладача кафедри української літератури, українознавства та методик їх навчання Денисюк Оксани Юріївни.

Г. Сковорода не вірив у можливість служіння людям поза своєю батьківщиною. На цьому принципі зростав його полум’яний патріотизм. Григорій Сковорода був сам патріот, прищеплював і виховував у народу священне почуття любові до своєї батьківщини, наголосила у виступі «СУЧАСНІ РЕЦЕПЦІЇ ПОЗИЦІЙ ПОЕТА-МИСЛИТЕЛЯ» Ткачук Мирослава Михайлівна – кандидат педагогічних наук, доцент кафедри педагогіки та освітнього менеджменту.

Виступ Ткачук М.М. супроводжувався відеорядом світлин, що відображали боротьбу за незалежність України на фоні пісні на слова поезії Г. Сковороди «DE Libertate» (підготував Коблик Віталій Олександрович – кандидат педагогічних наук, ст. викл. кафедри педагогіки та освітнього менеджменту)

Григорій Сковорода скрізь і повсякчас залишається істинним педагогом – моральним учителем для всіх поколінь і всіх верств українського народу, його педагогічні настанови не втрачають своєї актуальності і в наш час, основна ідея виступу «ЦІКАВІ ФАКТИ ТА МУДРІ ПОРАДИ ГРИГОРІЯ СКОВОРОДИ» Кудли Марії Валеріївни – кандидата педагогічних наук, доцента кафедри педагогіки  та освітнього менеджменту