Створення умов для навчання студентів з ООП

З-поміж викликів сьогодення заслуговує на увагу проблема забезпечення у всіх сферах життєдіяльності рівних прав і можливостей для людей з інвалідністю. Відтак, для Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини пріоритет – створення умов та розробка дієвих технологій для здобуття освіти молоддю з особливими освітніми потребами, з урахуванням індивідуальних потреб, можливостей, здібностей та інтересів, задля успішної соціалізації та самореалізації.

На факультеті соціальної та психологічної освіти Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини у 2019 році створено три інклюзивні групи у 2020 р. – 2 групи та у 2021 – 3 групи (відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у закладах вищої освіти» від 10 липня 2019 року № 635).

Для зручності під час навчального процесу для здобувачів з обмеженням життєдіяльності розроблено «Індивідуальну програму розвитку здобувача з особливими освітніми потребами», яка містить відомості про самого здобувача та «Індивідуальний освітній план», який складається з графіка освітнього процесу на навчальний рік та індивідуальної картки здобувача вищої освіти.

Двічі на рік було проводиться засідання команди психолого-педагогічного супроводу, на яких розглянуто питання щодо виконання індивідуального навчального плану здобувачами освіти, що навчаються в інклюзивних групах, психолого-педагогічний супровід здобувачів з обмеженням життєдіяльності, напрямків роботи практичного психолога в рамках психологічного супроводу здобувачів. Регулярно проводили анкетування для здобувачів з обмеженням життєдіяльності, результати яких використовували в корекції індивідуальних програм реабілітації для визначення пріоритетних напрямків у роботі зі здобувачами з обмеженням життєдіяльності. Особливу увагу відводили питанню організації дистанційного навчання на факультетах. Важливо зазначити, що окрім НПП, психолога та кураторів до таких засідань залучали і батьків здобувачів, працівники ІРЦ, МСЕК та інших реабілітаційних установ, що дозволяє повною мірою дослідити це питання та надати все сторонній комплекс заходів для успішної адаптації та якісної реабілітації та навчання здобувачів з обмеженням життєдіяльності.

Передумовами створення таких груп стали новітні тенденції в освітньому просторі, адже сьогодні значну увагу приділяють наданню рівного доступу до освіти та включенню людей із обмеженням життєдіяльності в навчальне середовище та в громадське життя суспільства.

Однією з цінностей Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини є інклюзивність: ми прагнемо бути відкритими для молоді з обмеженням життєдіяльності не залежно від їх стану здоров’я та нозології, впроваджувати кращі практики, адже неможливо досягти досконалості та обійти увагою сучасні методики й практики в навчальній та науковій діяльності, зокрема це стосується і впровадження інклюзивного навчання.

Важливим складником психолого-педагогічного супроводу є психологічна адаптація, особливо під час 1 року навчання, коли головним завданням психолога ЗВО є створення системи заходів, спрямованих на формування в особи здатності пристосовуватися до існуючих у суспільстві вимог та критеріїв за рахунок присвоєння їй норм і цінностей даного суспільства.

У зв’язку з карантинними обмеженнями, які діють в Україні з березня 2020 року, значну частину активностей перенесено у режим онлайн. Зважаючи на пандемію та завдяки багаторічній співпраці Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини з Британською Радою у рамках проєкту «Активні громадяни» (програма Британської Ради для молоді у галузі міжкультурного діалогу і соціального розвитку), ми розробили проєкт «Вчимося разом чути та долати соціальну ізоляцію» та отримали фінансування на його реалізацію від Британської Ради. Метою цього проєкту є створення платформи для вивчення та спілкування українською жестовою мовою, зокрема  в умовах пандемії COVID-19 та спричинених нею викликів; налагодження комунікації аудиторії проєкту та залучених експертів у сферах психології, культурології, соціального забезпечення, творчості.

Унікальність цього проєкту засвідчується ще й тим, що учасниками стали здобувачі університету – майбутні соціальні працівники та психологи, зокрема здобувачі з обмеженням життєдіяльності, які мали можливість в умовах неформальної освіти оволодіти навичками жестової мови. У подальшому майбутні фахівці надаватимуть якісні соціальні та освітні послуги на рівні громади, адже чим більше людей будуть мати базові навички спілкування жестовою мовою, тим комфортнішим буде життя людей із порушеннями слуху.

З проєктом було ознайомлено понад 2 тисячі людей, зокрема через офіційні сайти факультету, університету Черкаської ОДА, Управління праці та соціального захисту населення Уманської міської ради, Інклюзивно-ресурсного центру. Результати реалізації проекту надано Обласній організації УТОГ. Під час розробки проєкту створено 6 відеороликів, дубльованих жестовою мовою про визначні пам’ятки Черкаської області, серед яких: Національний дендрологічний парк «Софіївка», Музей трипільських поселень-гігантів (с. Легедзене), м. Корсунь-Шевченківський, Буцький каньйон, Національний історико-культурний заповідник «Чигирин», Чернеча гора (м. Канів).

До участі в проєкті долучались науково-педагогічні працівники, здобувачі серед яких особи з обмеженням життєдіяльності, представники Управління праці та соціального захисту населення та Уманського товариства глухих.

Реалізація такого проєкту була ефективною на декількох рівнях:

  • на рівні професійної підготовки майбутніх фахівців – соціальних працівників, молодіжних працівників та психологів: у яких сформовано фахові компетентності щодо надання послуг людям з обмеженням життєдіяльності, зокрема українською жестовою мовою; вироблено толерантне ставлення до людини незалежно від її стану здоров’я та інших характеристик;
  •  на рівні соціального розвитку громад: такі практики сприяли включенню вразливих категорій громадян у життєдіяльність громади та підвищенню їхнього соціального статусу, звернено увагу на потреби людей з обмеженням життєдіяльності  з різними нозологіями;
  • на рівні реалізації державної політики щодо соціальної інклюзії: реалізація проєкту сприяє реалізації міжнародного та українського законодавства щодо сталого розвитку на рівні громади.

В межах психологічного супроводу здобувачів проводяться анкетування та тестування здобувачів; застосовано техніку арт-терапії, тілесно-орієнтовану та інші методики роботи для поліпшення психологічного та морального стану учасників освітнього процесу; індивідуальне консультування здобувачів з обмеженням життєдіяльності. Соціальний супровід навчання здобувачів з обмеженням життєдіяльності забезпечує виконання основних соціальних функцій, а саме навчання, працевлаштування, комунікації з людьми. Основною метою цього супроводу є забезпечення інтеграції здобувачів в університетське середовище (активна участь здобувачів з обмеженням життєдіяльності у соціально-психологічній службі університету організація та проведення акцій, ярмарків та соціальних заходів, співпраця з представниками закладів соціального захисту населення), та суспільство, забезпечення їх активного соціального життя, формування в здобувачів почуття власної гідності та поваги оточуючих до них, сприяння їх самоактуалізації, самовдосконаленню, повної соціалізації.

Одним з основних завдань програми є залучення здобувачів з обмеженням життєдіяльності до створення інклюзивних турів та соціальних проєктів, з цією метою активно функціонує Бюро інклюзивного туризму участь в якому приймають як здобувачі з нормотиповим розвитком так і з обмеженням життєдіяльності . На базі бюро створено туристичні маршрути: «Таємні історії кохання», «Стежками зеленого туризму», «Місця чудотворної сили», «Козацькі розваги», «Наповнюємо життя фарбами» та інші.

У 2021 р. молодими науковцями університету здійснювалася розробка науково-дослідної теми за кошти держбюджету: «Соціально-психологічна реабілітація дітей та молоді з особливими освітніми потребами засобами інклюзивного туризму». Строки виконання: 2020-2022 рр.

За результатами проведених досліджень надано наукові послуги: «Розробка навчально-методичного забезпечення діяльності інклюзивного табору» на замовлення Управління праці та соціального захисту населення Уманської міської ради (лист начальника Управління праці та соціального захисту населення Уманської міської ради № 790\01-20 від 17.02.2021 р.).

Видано зарубіжну монографію «Social and educational services for children with disabilities: history, theory and practice. Joint monograph. Drukarnia HARIT, Częstochowa (Poland), 2021. 346 s.».

Основні результати дослідження викладено у 138 публікаціях, із них: 2 монографії опубліковані в іноземних видавництвах; 2 монографій, опублікованих за рішенням Вченої ради закладу вищої освіти; 10 науково-методичних довідники; 11 публікацій в матеріалах конференцій, що індексуються у наукометричних базах даних Scopus та/або Web of Science; 35 статей, що включені до переліку наукових фахових видань України (категорія «Б»); 64 публікацій у матеріалах конференцій. За результатами НДР отримано 6 свідоцтв про реєстрацію авторського права.

Відповідно до запиту Науково-дослідного інституту праці і зайнятості населення (лист № 73\05 від 22.02.2021 р.) співробітники є у складі робочих групах з розробки професійних стандартів за професіями соціальної сфери, а саме: професійного стандарту для професії 2351.2 Методист навчально-методичної роботи з надання соціальних послуг; професійного стандарту для професії 2340 Вихователь соціальний по роботі з дітьми з інвалідністю.

27 травня 2021 року організовано і проведено ІІ Всеукраїнський науково-практичний он-лайн симпозіум з «Інклюзивно реабілітаційно-соціального туризму» з міжнародною участю. Результатом ІІ Всеукраїнського науково-практичного он-лайн симпозіуму з «Інклюзивного реабілітаційно-соціального туризму» стала резолюція симпозіуму, яка має науково-практичне вирішення для створення безбар’єрного простору в Україні з урахуванням інклюзивної інтеграції.

Організовано і проведено Студентський конкурс проєктів з інклюзивного туризму «Подорожуємо без бар’єрів» спільно з Черкаським обласним центром медико-соціальної експертизи ЧОР та Асоціацією інклюзивного реабілітаційно-соціального туризму.

Дослідження виконувалося на базі інноваційних структурних підрозділів УДПУ імені Павла Тичини: Центр соціально-освітньої інтеграції та інклюзивного реабілітаційно-соціального туризму «Без бар’єрів» та Молодіжного центру «START».

За звітний період реалізовано проєкт «Культурно-рекреаційно-туристична Черкащина: інклюзивно-соціальна 3D-карта» за підтримки Українського культурного фонду та Державного агентства розвитку туризму.

Проект відповідає основним напрямам Національної стратегії із створення безбар’єрного простору в Україні на період до 2030 року.

Проект реалізований у партнерстві з Асоціацією інклюзивного реабілітаційно-соціального туризму (виконавчий директор Сергій Каштан), Управлінням праці та соціального захисту населення Уманської міської ради (начальник Галина Кучер), КЗ «Черкаський обласний центр медико-соціальної експертизи ЧОР» (в.о. Наталія Масенко), Клінікою, дружня до молоді Уманської дитячої лікарні (керівник – Влада Швець), Канівською громадською організацією людей з інвалідністю “Відродження” (керівник Наталія Капустян), Національним дендрологічним парком “Софіївка” (директор Іван Косенко), Національним історико-культурним заповідником “Чигирин” (заступник директора Віктор Лазоренко), Уманською організацією УТОС  (керівник Віра Левченко) та Уманською територіальною організацією УТОГ (керівник Олександр Нікітіс).

Без перебільшення проєкт зі створення культурно-рекреаційно-туристичної інклюзивно-соціальної 3D-карти Черкащини є інноваційним та унікальним – створена авторська цифрова технологія у сфері інклюзивного туризму. Проєкт є трендом в епоху цифровізації, що й відповідає Цілям сталого розвитку до 2030 року, що передбачає розвиток нових інформаційних і комунікаційних технологій задля подолання цифрового розриву і має вирішальне значення для забезпечення рівноправного доступу до інформації та знань, а також стимулювання інновацій (Культурно-рекреаційно-туристична Черкащина: інклюзивно-соціальна 3D-карта (udpu.edu.ua)).

Результати дослідження впроваджено у діяльність Громадської організації «Канівська організація осіб з інвалідністю «Відродження» (№ 58 від 03.08.2021 р.); Уманської територіальної первинної виробничої організації «Українське товариство сліпих» (УТОС) (№ 26 від 22.07.2021 р.);  Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини (№ 1267/01 від 12.08.2021 р.); Відокремленого структурного підрозділу «Педагогічний фаховий коледж Львівського національного університету імені Івана Франка» (№ 98 від 30.08.2021 р.); Державного університету «Одеська Політехніка» (№ 1852/138-07 від 03.09.2021 р); Рівненського державного гуманітарного університету (№01-12/54, від 06.09.2021 р.), Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини (1397/01 від 30.08.2021 р.), Університету Григорія Сковороди в Переяславі (№638 від 30.08.2021 р.); Уманського краєзнавчого музею (№27 від 16.02.2021 р.); відділу у справах сім’ї та молоді Уманської міської ради (№12/10-05 від 16.02.2021 р.), Житомирського державного університету імені І. Франка (№1432/1 від 5.10.2021 р.); Національного університету біоресурсів і природокористування України (№ 1760 від 24.09.2021 р.; Державного підприємства «Український дитячий центр «Молода Гвардія»» (№ 02\01-16\306-21 від 07.07.2021 р.); Українського державного центру національно-патріотичного виховання краєзнавства і туризму учнівської молоді (№ 180 від 25.06.2021 р.); Управління праці та соціального захисту населення Уманської міської ради (№ 2559\01-20 від 03.06.2021 р.); Дмитрушківської сільської ради Уманського району (№ 718\02-16); Заваллівської селищної ради Голованівського району Кіровоградської області (№ 9\1 від 5 лютого 2021 р.); Інклюзивного ресурсного центру Уманської міської ради (№ 1\1 від 02.02.2021 р.); відділу освіти Уманської міської ради (№ 01-05\98 від 01.02.2021 р.); відділ освіти, молоді та спорту Гайворонської міської ради (№ 06-201\1 від 17.05.2021 р.)).

З метою створення інклюзивного середовища в УДПУ імені Павла Тичини велика увага приділяється забезпеченню реалізації вимог щодо доступності до навчальних приміщень для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення: згідно до вимог будівельних норм та стандартів облаштовані пандуси в усіх навчальних корпусах; облаштовано спеціалізовані санітарно-гігієнічні кімнати у відповідності до вимог доступності та Універсального дизайну; закуплено парти для студентів-валізочників; придбано таблички шрифтом Брайля з назвою кожного факультету, кафедри, структурних підрозділів університету; закуплено абетки шрифтом Брайля для студентів – майбутніх психологів, соціальних працівників, педагогів – майбутніх фахівців, які готові працювати в умовах інклюзивної освіти; у читальних залах та комп’ютерних класах облаштовані клавіатури до комп’ютерів шрифтом Брайля для студентів з порушенням зору; для потреб Центру освітньої інтеграції та інклюзивного реабілітаційно-соціального туризму «Без бар’єрів» придбано географічні карти Європи шрифтом Брайля; у гуртожитках облаштовані кімнати для студентів з інвалідністю та наявні пандуси;

Гуртожитки університету також пристосовані до потреб студентів з інвалідністю: наразі вони проживають у кімнатах на першому поверсі, постійно здійснюється супровід умов проживання цих студентів.

Університет дає можливість таким студентам не тільки отримати відповідну кваліфікацію, сучасну професію, а й допомагає у працевлаштуванні. Таким чином, цілісно вибудувана система соціально-психологічної підтримки студентів з інвалідністю дозволяє їм досягнути високих результатів не тільки в навчальній, а й у творчій та професійній діяльності.

Таким чином, тенденція щодо зростання контингенту студентів з інвалідністю поставила у число пріоритетів діяльності УДПУ імені Павла Тичини необхідність розв’язання проблеми навчання і соціального розвитку цих осіб, створення новітніх технологій покращення якості життя, запровадження дієвої системи соціально-психологічної реабілітації дітей та молоді з особливими освітніми потребами засобами інклюзивного туризму, розробці методичних рекомендацій щодо оптимізації їхніх сильних сторін на шляху до соціальної інтеграції.