Підготовка PHD здобувачів на факультеті соціальної та психологічної освіти до управління науковими проєктами

15 листопада 2021

Проєктна діяльність на сьогодні виступає ефективною технологією та використовується у всіх сферах суспільного життя як у всьому світі, так і в Україні. Тому підготовка фахівців з оволодіння методологією проектного менеджменту є важливою складовою у ході реалізації освітніх програм в умовах закладу вищої освіти.

Зокрема, вмотивовано доцільним є формування готовності до такої діяльності у здобувачів третього (освітньо-наукового) рівня «доктора філософії» як майбутніх дослідників, які здобувають освітній і водночас перший науковий ступінь.

На факультеті соціальної та психологічної освіти поряд з теоретичним вивченням проектного менеджменту та управління науково-дослідними проєктами, здобувачі третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти «доктор філософії» мають можливість практично долучитися до проєктної діяльності за фахом:

– є учасниками програми Активні громадяни Британської ради, завдяки чому вдалося пройти конкурсний відбір і отримання фінансування на реалізацію проектів соціальної дії: у 2020 р. був реалізований проєкт «Академічна доброчесність, як складова якості освітнього процесу в умовах ЗВО»; у 2021 р. факультет соціальної та психологічної освіти виграв грант на підтримку проєкту «Вчимося разом чути та долати соціальну ізоляцію».

Заслуговує на позитивну оцінку участь PhD здобувачів до розробки проєктних заявок для участі у конкурсній програмі від Українського культурного фонду]:

– у 2020 р. УДПУ імені Павла Тичини став партнером у реалізації проєкту «Міжнародний художній симпозіум-пленер осіб з інвалідністю «Мистецтво без обмежень»». Заявником є Уманське міське товариство дружби із зарубіжними країнами (голова Кучер Г.М. – заступник міського голови, начальник Управління праці та соціального захисту населення Уманської міської ради);

– у 2021 р. реалізований проєкт «Культурно-рекреаційно-туристична Черкащина: інклюзивно-соціальна 3D-карта» УДПУ імені Павла Тичини за підтримки Українського культурного фонду.

Дисертаційні дослідження аспірантів за ОНП виконуються у межах науково-дослідної теми молодих учених за кошти держбюджету: «Система соціально-психологічної реабілітації дітей та молоді з особливими освітніми потребами засобами інклюзивного туризму» (державний реєстраційний номер: 0119U103978) Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини (2020-2022 рр.). Мета дослідження: на основі теоретико-методологічного обґрунтування наукової проблеми розробити та апробувати систему соціально-психологічної реабілітації дітей та молоді з особливими освітніми потребами засобами інклюзивного туризму.

Передумовами реалізації цього проекту стала розробками здобувачами туристичних проєктних пропозицій для молоді: «Соціально-психологічна реабілітація студентської молоді засобами інклюзивного туризму» за фінансової підтримки Управління молоді та спорту Черкаської облдержадміністрації (2017 р.). Розробка та реалізації проєктів щодо впровадження інклюзивного туризму є одним із головних завдань факультету. Застосування засобів інклюзивного туризму під час соціально-психологічної реабілітації та освітнього процесу передбачає виконання ряду соціальних, освітніх функцій та соціалізації осіб з інвалідністю, їх інтеграції у життя суспільства; «Гендерна культура студентської молоді крізь призму Черкаського художнього музею» за фінансової підтримки Управління молоді та спорту Черкаської облдержадміністрації (2017 р.). Реалізація проєкту факультетом сприяла соціальній та освітній інтеграції студентів з особливими освітніми проблемами, а також їхній соціалізації. Залучення студентства до пізнання культурної спадщини є пріоритетним завданням факультету, так як це впливає на культурно-емоційний розвиток особистості молодої людини, її становлення на шляху самовдосконалення.

Разом з тим, така практична проєктна діяльність поряд із вивченням теоретичних засад управління науковими проєктами дозволяє сформувати у PhD здобувачів програмні результати щодо визначення цілей, змісту й структури наукових проєктів, аналізу фінансових потреб і джерел фінансування, контролю процесу виконання проєкту і коригування плану його реалізації; управління ризиками проєктної діяльності тощо.