(Українська) Підсумки виконання науково-дослідної теми «Соціально-психологічна реабілітація дітей та молоді з особливими освітніми потребами засобами інклюзивного туризму»

15 грудня 2022

Sorry, this entry is only available in Ukrainian. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Інклюзивний туризм

Підсумки виконання науково-дослідної теми за рахунок державного бюджету Міністерством освіти і науки України «Соціально-психологічна реабілітація дітей та молоді з особливими освітніми потребами засобами інклюзивного туризму», яка виконується молодими вченими факультету соціальної та психологічної освіти із 2020 року.

Тема науково-дослідної роботи обрана не випадково, адже Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини є членом Асоціації інклюзивного реабілітаційно-соціального туризму (виконавчий директор Каштан С.М.). Засновниками Асоціації також є Обласний центр медико-соціальної експертизи Черкаської ОДА, Національний дендрологічний парк Софіївка; Конфедерація громадських організацій людей з інвалідністю та інші установи.

У 2016 р. був проведений перший симпозіум з інклюзивного туризму на базі нашого університету, у 2021 р. відбулося проведення ІІ симпозіуму, що дозволило об’єднати зусилля для міжсекторальної співпраці органів виконавчої влади, місцевого самоврядування, закладів освіти, соціальної сфери, охорони здоров’я та громадських організацій.

Водночас, на базі університету створено і діє центр підтримки осіб з особливими освітніми потребами, який у грудні 2017 року рішенням вченої ради перейменовано на Центр соціально-освітньої інтеграції та інклюзивного реабілітаційно-соціального туризму «Без бар’єрів».

Діяльність Центру високо оцінена на державному рівні – отримано гран-прі на Міжнародній виставці «Лідер вищої освіти» за конкурсну роботу за назвою «Інклюзивна освіта: рівні права – рівні можливості» (2019 р.).

За звітний період виконання НДР (2020-2022 рр.):

  1. Захищені дисертаційні дослідження PhD-здобувачами:

Войтовська А. І. Гендерна соціалізації студентів з інвалідністю в умовах ВНЗ : дис. … доктор філософії : 231 Соціальна робота / Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини. Умань, 2020. 278 с.

Скочка Максима Олександровича на тему «Організаційно-змістові засади надання соціальних послуг у сільській місцевості» зі спеціальності 231 Соціальна робота. Науковий керівник – доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри соціальної педагогіки та соціальної роботи, декан факультету соціальної та психологічної освіти Оксана Олексіївна Кравченко.

Жеребко Інни Анатоліївни на тему «Організаційно-змістові засади надання соціальних послуг людям з інвалідністю засобами інклюзивного туризму» зі спеціальності 231 Соціальна робота. Науковий керівник – доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри соціальної педагогіки та соціальної роботи, декан факультету соціальної та психологічної освіти Оксана Олексіївна Кравченко.

Чупіної Катерини Олександрівни на тему «Соціально-психологічна реабілітація студентів з обмеженням життєдіяльності засобами інклюзивного туризму» зі спеціальності 053 Психологія:. Науковий керівник – доктор психологічних наук, професор, завідувач кафедри психології Сафін Олександр Джамільович.

Поліщук Олени Романівни на тему «Формування соціально-психологічної готовності старшокласників до вступу до закладів вищої освіти» зі спеціальності 231 Соціальна робота. Науковий керівник – доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри соціальної педагогіки та соціальної роботи Наталія Миколаївна Коляда.

  1. За результатами проведених досліджень підготовлено і видано дві зарубіжних колективні монографії: «Current issues of inclusive tourism introduction in Ukraine and other countries» (Актуальні проблеми впровадження інклюзивного туризму в Україні та за кордоном); – Social and educational services for children with disabilities: history, theory and practice.
  2. 11 колективних монографій, видані в Україні:

– Кравченко О. О., Коляда Н. М, Каштан С. М.; Молоченко І. А. Громадські організації та спілки осіб з інвалідністю як субʼєкти надання соціальних та реабілітаційних послуг засобами інклюзивного туризму в громаді : монографія. Умань : Візаві, 2020. 202 с.;

– Сафін О. Д., Кравченко О. О., Міщенко М. С. Збереження психічного здоров’я у фахівців інклюзивно-ресурсних  центрів :  монографія. Умань : Візаві, 2020. 212 с.;

– Соціально-психологічна реабілітація дітей та молоді з особливими освітніми потребами: інноваційні технології природотерапії : монографія / О. О. Кравченко, М. С. Міщенко, Н. В. Левченко та ін. Умань : Візаві, 2020. 144 с.;

– Жінки в історії професійної соціальної роботи: від ХІХ століття – до сьогодення : колективна монографія / Т. В. Семигіна, Н. М. Коляда, О. О. Кравченко, Т. Д. Кочубей та ін. Умань : Сочінський М. М., 2020. 316 с.;

– Кравченко О. О., Кривоколинська Н. М., Стрельченко Н. А., Каштан С. М. Каністерапія як інноваційний напрям соціально-психологічної реабілітації дітей з особливими освітніми потребами : монографія. Умань : Сочінський М. М., 2020. 224 с.

– Актуальні проблеми соціальної роботи : теорія і практика : колективна монографія / І. В. Албул, О. Д. Балдинюк, О. М. Бойко та ін. ; за ред. Н. М. Коляди. Умань : Візаві, 2020. 234 с.

– Психологічний супровід і соціально-педагогічна робота в закладі освіти : теорія та практика : колективна монографія / І. В. Албул та ін. ; за ред. О. Д. Сафіна. Умань : Візаві, 2020. 395 с.

Жінки в історії професійної соціальної роботи: від ХІХ століття – до сьогодення : колект. моногр. / Т. Семигіна, Н. Коляда, О. Кравченко та ін. ; МОН України, Уманський держ. пед. ун-т імені Павла Тичини. Київ: ЦП «Компринт», 2022.–220 с.

Педагогічне краєзнавство крізь призму історико-культурних явищ та процесів в Україні : кол. моногр. / І. Албул, І. Карпич, О. Кірдан [та ін.] ; [наук. ред. Н. М. Коляда] ; МОН України, Уманський держ. пед. ун-т
імені Павла Тичини. – Умань : Компринт, 2022. – 332 с.

Інклюзія в дії: стратегії впровадження в Україні та світі: колективна монографія / О. Главацька, Н. Горішна, Г. Слозанська та ін. – Тернопіль: Осадца Ю.В., 2022. – 326 с.

Соціально-психологічна реабілітація вразливих категорій громадян від наслідків війни : колективна монографія / [О. Д. Caфiн, Н. М. Коляда та ін.] ; за заг. ред. О. О. Кравченко ; МОН України, Уманський держ. пед. ун-т імені Павла Тичини.- ФОП Ямчинський О.В., 2022. – 406 с.

  1. 6 одноосібних монографій:

Кравченко О.О. Освітньо-виховний, реабілітаційний та оздоровчий потенціал інклюзивного туризму в умовах інклюзивного навчання  : монографія / Оксана Олексіївна Кравченко ; МОН України, Уманський держ. пед. ун-т імені Павла Тичини. – Умань : Візаві, 2022. – 272 с.

Войтовська А.А. Гендерна соціалізація студентської молоді в умовах закладу вищої освіти: інклюзивний підхід: монографія / А. І. Войтовська ; МОН України, Уманський держ. пед. ун-т імені Павла Тичини. – Умань : ЦП Компринт, 2022. 214 с.

Поліщук О. Р. Підготовка старшокласників до вступу до закладів вищої освіти: соціально-психологічний вимір : монографія. Київ: ФОП Ямчинський О.В., 2022. 217 с.

Скочко М. О.Організаційно-змістові засади надання соціальних послуг у сільській місцевості : монографія / М. О. Скочко ; МОН України, Уманський держ. пед. ун-т імені Павла Тичини. – К.: Компринт, 2022. – 187 с. Рекомендовано до друку вченою радою Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини (протокол № 4 від 25 жовтня 2022 р)

Чупіна К.О. Соціально-психологічна реабілітація здобувачів з обмеженням життєдіяльності засобами інклюзивного туризму : монографія / Катерина Олександрівна Чупіна ; МОН України, Уманський держ. пед. ун-т імені Павла Тичини. — Київ : ЦП Компринт, 2022. — 183 с.

Жеребко І.А. Організаційно-змістові засади надання соціальних послуг людям з інвалідністю засобами інклюзивного туризму : монографія /  І. А. Жеребко ; МОН України, Уманський держ. пед. ун-т імені Павла Тичини, Ф-т соц. та психологічної освіти. – Умань : Візаві, 2022. – 245 с.

  1. підготовлено і видано 16 навчально-методичних довідників:

– Історико-культурні, природно-заповідні та лікувально-оздоровчі об’єкти Черкащини крізь призму інклюзивного туризму : довідник / О. О. Кравченко, М. С. Міщенко, І. Г. Резніченко , К. О. Чупіна та ін. Умань : Візаві. 227 с.

– Доступність об’єктів соціокультурної інфраструктури для дітей та молоді з особливими освітніми потребами : навч.-метод. довід. / О. О. Кравченко, М. С. Міщенко, І. Г. Резніченко, К. О. Чупіна та ін. Умань : Візаві, 2020. 153 с.

– Рослинотерапія в умовах закладу освіти : навч.-метод. довід. / Н. М. Коляда, О. О. Кравченко, Л. П. Перфільєва та ін. Умань : Візаві, 2020.

– Кравченко О. О., Коляда Н. М., Поліщук О. Р. Від різноманітності – до рівності : довідник професій крізь призму профорієнтації та професійної реабілітації людей з інвалідністю. Умань : Візаві, 2020. 281 с.

Соціальна інклюзія дистанційного освітнього процесу : навч.-метод. довід. / О. О. Кравченко, М. С. Міщенко, І. Г. Резніченко [та ін.] ; МОН України, Уманський держ. пед. ун-т імені Павла Тичини. Київ : Компринт, 2021. 173 с.

Трояндотерапія в умовах закладу освіти : навч.-метод. довідник / Н. М. Коляда, О. О. Кравченко, П. В. Дячук, Л. П. Перфільєва; МОН України, Уманський держ. пед. ун-т імені Павла Тичини. 2-ге вид., випр. і допов. Київ : ФОП Ямчинський О.В., 2021. 289 с.

Дитячі заклади оздоровлення та відпочинку: досвід м. Умані : навч.-метод. довідник / О. О. Кравченко, Г. М. Кучер,  І. Г. Резніченко ; МОН України, Уманський держ. пед. ун-т імені Павла Тичини. Умань : Візаві, 2021. 242 с.

Гендерний паспорт міста Умань: навч.-метод. довідник / Кучер Г.М.; МОН України, Уманський держ. пед. ун-т імені Павла Тичини. Умань : Візаві, 2021. 176 с.

Щоденник з креативного мислення та саморефлексії : навч.-метод. довідник (для студ. перших курсів) / МОН України, Уманський держ. пед. ун-т імені Павла Тичини ; уклад. С. Д. Бобриньова. Умань : Візаві, 2021. 21 с.

Інклюзивні історико-культурні туристичні маршрути : навч.-метод. довідник / кол. авт.: О. О. Кравченко, М. С. Міщенко, М. О. Скочко [та ін.] ; МОН України, Уманський держ. пед. ун-т імені Павла Тичини. Умань : ЦП Компринт, 2021. 75 с.

Ігри для дітей з особливими освітніми потребами в умовах інклюзивного туризму : навч.-метод. довідник / О. О. Кравченко, М. С. Міщенко, І. А. Молоченко [та ін.] ; МОН України, Уманський держ. пед. ун-т імені Павла Тичини. Київ : ФОП Ямчинський О.В., 2021. 157 с.

Культурно-рекреаційно-соціальна Черкащина : довідник / О.О. Кравченко, М.С. Міщенко, Н.В. Бєлоусова [та ін.] ; МОН України, Уманський держ. пед. ун-т імені Павла Тичини. Київ : ФОП Ямчинський О.В., 2021. 305 с.

Інклюзивний оздоровчий літній табір: навч.-метод. довідник / Кравченко О.О., Міщенко М.С., Резніченко І.Г. [та ін.] ; МОН України, Уманський держ. пед. ун-т імені Павла Тичини. Київ: ЦП Компринт, 2021. 311 с.

Соціальний захист учасників АТО/ООС: з досвіду Уманської міської територіальної громади : навч.-метод. довід. / Г. М. Кучер, О. О. Кравченко ; МОН України, Уманський держ. пед. ун-т імені Павла Тичини. – Умань : Візаві, 2022. – 103 с. Рекомендовано до друку вченою радою Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини (протокол № 13 від 26 лютого 2022 р.)

Організація роботи сучасних реабілітаційних центрів у територіальній громаді в період децентралізації : навч.-метод. довідник / Г. М. Кучер, О. О. Кравченко. — Умань : Візаві, 2022 — 188 с. Рекомендовано до друку вченою радою Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини (протокол № 16 від 28 червня 2022 р.)

Енциклопедія молодіжної роботи / МОН України, Уманський держ. пед. ун-т імені Павла Тичини ; уклад.: Левченко Н., Коляда Н., Балдинюк О., та ін.  Київ : 2022.  130 с.

  1. 8 навчальних посібників:

– Булінг та кібербулінг як соціальна проблема в Україні : навч. посібн. / уклад.: Н. М. Коляда, О. О. Кравченко, І. В. Албул та ін. Умань : Візаві, 2020. 202 с.

– Міщенко М. С. Психологія життєвої кризи особистості :  навч.-метод. посіб. Умань : Візаві, 2020. 154 с.

– Супроводжувач осіб з інвалідністю : навч.-метод. посіб. / О. О. Кравченко, М. С. Міщенко, Н. В. Левченко та ін. Умань : Візаві,  2020. 110 с.

Гендерна соціалізація дітей та молоді з особливими освітніми потребами: навч. посіб. / МОН України, Уманський держ. пед. ун-т імені Павла Тичини ; уклад.: О. О. Кравченко, А. І. Войтовська. – Умань : ЦП Компринт, 2022. – 153 с.

Соціальна та економічна інклюзія: навч. посіб. / Кравченко Оксана ; МОН України, Уманський держ. пед. ун-т імені Павла Тичини. – Київ : ЦП «Компринт». – 402 с.

Освітній та реабілітаційний супровід студентів з особливими освітніми потребами в умовах закладу вищої освіти : навч. посіб. / МОН України, Уманський держ. пед. ун-т імені Павла Тичини ; уклад.: О. О. Кравченко, Н. В. Левченко, І. А. Жеребко [та ін.]. – Київ : ЦП «Компринт», 2022. – 246 с.

Інклюзивний туризм : підручник / Оксана Олексіївна Кравченко, Алла Іванівна Войтовська ; МОН України, Уманський держ. пед. ун-т імені Павла Тичини. – Умань : ЦП Компринт, 2022. – 280 с.

Левченко Н.В. Теоретико-практичні основи молодіжної роботи : навчально-методичний посібник / МОН України, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини ; уклад.: Левченко Н.В.  Умань: ВПЦ «Візаві», 2022. 119 с.

  1. Практична реалізація матеріалів дослідження виражена у їх використані під час грантових проектів:

– за підтримки Британської ради в Україні реалізовано проект «Вчимося разом чути та долати соціальну ізоляцію». Метою цього проєкту є створення платформи для вивчення та спілкування українською жестовою мовою, та створення он-лайн ресурсу «Черкащина туристична» для людей з вадами слуху.

– у 2021 р. Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини за результатами конкурсного відбору отримав грантове фінансування від Українського культурного фонду (далі – УКФ) на реалізацію проекту «Культурно-рекреаційно-туристична Черкащина: інклюзивно-соціальна 3D-карта». Проєкт реалізовано – створений сайт з наявним контентом для он-лайн подорожей регіоном задля створення безбар’єрного доступу до історико-культурної спадщини Черкащини:

– 2022 р за підтримки Британської ради в Україні проведений локальний тренінг «Активні громадяни» (жовтень-листопад 2022 року).

  1. За результатами проведених досліджень надано наукові послуги: «Розробка навчально-методичного забезпечення підготовки фахівців за професією 5133 Супроводжувач осіб з інвалідністю» на замовлення Київського міського центру соціальної, професійної та трудової реабілітації інвалідів (наказ в.о. ректора УДПУ імені Павла Тичини №1330 о\д від 28.10.2020 р.); «Розробка науково-теоретичних основ технології соціально-психологічної реабілітації дітей з особливими освітніми потребами засобами каністерапії» на замовлення Клубу собаківництва Товариства сприяння обороні України (наказ в.о. ректора УДПУ імені Павла Тичини №1329 о\д від 28.10.2020 р.); «Розробка навчально-методичного забезпечення діяльності інклюзивного табору» на замовлення Управління праці та соціального захисту населення Уманської міської ради (лист начальника Управління праці та соціального захисту населення Уманської міської ради № 790\01-20 від 17.02.2021 р.); «Розробка навчально-методичного супроводу цифровізації соціальних послуг» на замовлення Управління праці та соціального захисту населення Уманської міської ради (договір № 10 від 19.05.2022 р.); «Розробка методичних рекомендацій із соціально-психологічної реабілітації учасників бойових дій методом каністерапії» на замовлення Центрального клубу собаківництва Товариства сприяння обороні України (договір № 11  від 20.06.2022 р.).
  2. 9. Відповідно до запиту Науково-дослідного інституту праці і зайнятості населення співробітники є у складі робочих групах з розробки професійних стандартів за професіями соціальної сфери, а саме: професії 2351.2 Методист навчально-методичної роботи з надання соціальних послуг; професії 2340 Вихователь соціальний по роботі з дітьми з інвалідністю; професії 2445.2 Психолог установи соціального захисту; професії 1210.1 Директор регіонального центру соціальних служб (навчально-методична робота).
  3. Долучення здобувачів вищої освіти до розробки НДР розглядаємо важливим у контексті підготовки майбутніх фахівців, які у подальшій професійній діяльності будуть готові до здійснення реабілітації засобом інклюзивного туризму. Відтак, до змісту освітніх програм включено освітній компонент «Інклюзивний туризм», виконуються і захищаються магістерські роботи за цією тематикою. Студенти є переможцями Всеукраїнських конкурсів студентських наукових робіт за представлені роботи з питань інклюзивного туризму:

диплом ІІІ ступеня у Всеукраїнському конкурсі студентських наукових робіт із галузі «Гендерні дослідження» (Херсонський державний університет, квітень 2020 р.); диплом ІІ ступеня у Всеукраїнському конкурсі студентських наукових робіт зі спеціальності «Соціальна робота» (Ужгородський національний університет, квітень 2020 р.); диплом ІІІ ступеня Всеукраїнського конкурсу наукових робіт імені Олександра Яременка «Актуальні проблеми молодіжної та сімейної політики» (ДЗ «Інститут сімейної та молодіжної політики», 2022 р.); диплом ІII ступеня у Міжнародному конкурсі студентських наукових робіт «Управлінські, соціальні та поведінкові науки у реалізації засад сталого розвитку» (Івано-Франківського національного технічного університету нафти і газу, 2022 р.); диплом І та ІІІ ступенів в Інклюзивному конкурсі «Точки дотику» в рамках реалізації Міжнародної програми розвитку інклюзивних спільнот (УДПУ імені Павла Тичини, 2022 р.).

Щорічно проводиться Студентський конкурс проєктів з інклюзивного туризму «Подорожуємо без бар’єрів» спільно з Черкаським обласним центром медико-соціальної експертизи ЧОР та Асоціацією інклюзивного реабілітаційно-соціального туризму.

Сподіваємося, що подальші проведенні дослідження у межах науково-дослідної теми для молодих учених «Соціально-психологічна реабілітація дітей та молоді з особливими освітніми потребами засобами інклюзивного туризму» (Державний реєстраційний номер: 0119U103978) стануть внеском у забезпечення стійкості українських освіти та науки, сфери соціального захисту та психологічної підтримки під час війни і відбудови в повоєнний період.