Факультет соціальної та психологічної освіти Інформація про академічну мобільність здобувачів вищої освіти

20 квітня 2022

Академічна мобільність – можливість учасників освітнього процесу навчатися, викладати, стажуватися чи проводити наукову діяльність в іншому закладі вищої освіти на території України чи поза її межами.

Важливу роль у забезпеченні мобільності здобувачів відіграють основні інструменти Болонського процесу – Європейська кредитна трансферно-накопичувальна система, Рамка кваліфікацій Європейського простору вищої освіти, Додаток до диплома, європейська і національна системи забезпечення якості вищої освіти.

Дванадцятого серпня 2015 року Кабінет Міністрів України затвердив постанову № 579 «Про затвердження Положення про порядок реалізації права на академічну мобільність»

За місцем реалізації права на академічну мобільність вона поділяється на:

внутрішню академічну мобільність – академічна мобільність, право на яку реалізується вітчизняними учасниками освітнього процесу у ЗВО – партнерах в межах України;

міжнародну академічну мобільність – академічна мобільність, право на яку реалізується вітчизняними учасниками освітнього процесу у ЗВО – партнерах поза межами України.

Основними видами академічної мобільності є:

ступенева мобільність – навчання у вищому навчальному закладі, відмінному від постійного місця навчання учасника освітнього процесу, з метою здобуття ступеня вищої освіти, що підтверджується документом (документами) про вищу освіту або про здобуття ступеня вищої освіти від двох або більше вищих навчальних закладів;

кредитна мобільність – навчання у вищому навчальному закладі, відмінному від постійного місця навчання учасника освітнього процесу, з метою здобуття кредитів Європейської кредитної трансферно-накопичувальної системи та/або відповідних компетентностей, результатів навчання (без здобуття кредитів Європейської кредитної трансферно-накопичувальної системи), що будуть визнані у вищому навчальному закладі постійного місця навчання вітчизняного чи іноземного учасника освітнього процесу. При цьому загальний період навчання для таких учасників за програмами кредитної мобільності залишається незмінним.

Міжнародна академічна мобільність – навчання учасників освітнього процесу поза основним місцем навчання в зарубіжному закладі освіти з виїздом до місця навчання, а також участь у нетривалих семінарах, літніх\зимових школах, оцінювання участі в яких виражено в кредитах і представлено в сертифікаті (Розвиток інформаційно-комунікаційних технологій уможливив віртуальну мобільність – навчання, не виходячи з дому).

Цілі з організації міжнародної академічної мобільності:

Поліпшення якості освіти;

Підвищення ефективності наукових досліджень;

Вдосконалення системи управління;

Підвищення конкурентоспроможності випускників на українському та міжнародному ринках освітніх послуг і праці;

Встановлення зовнішніх і внутрішніх інтеграційних зв’язків.

Право на академічну мобільність може бути реалізоване на підставі міжнародних договорів про співробітництво в галузі освіти та науки, міжнародних програм та проектів, договорів про співробітництво між вітчизняними вищими навчальними закладами (науковими установами) або їх основними структурними підрозділами, між вітчизняними та іноземними вищими навчальними закладами (науковими установами) та їх основними структурними підрозділами (далі – вищі навчальні заклади (наукові установи) – партнери), а також може бути реалізоване вітчизняним учасником освітнього процесу з власної ініціативи, підтриманої адміністрацією вітчизняного вищого навчального закладу (наукової установи), в якому він постійно навчається або працює, на основі індивідуальних запрошень та інших механізмів.

За домовленістю між учасниками академічної мобільності:

здійснюється відбір учасників освітнього процесу для участі в програмах академічної мобільності;

регламентуються перелік вимог та документів, необхідних для підтвердження участі в програмі академічної мобільності, процедура і строк їх подання;

визначаються етапи, фінансові умови, види та форми академічної мобільності, тривалість і зміст навчання та стажування у вищих навчальних закладах (наукових установах) – партнерах;

здійснюється перевірка конкретних умов навчання, у тому числі надання соціального забезпечення в обраній країні;

Узгодження організаційних питань, пов’язаних з проживанням

визначаються умови визнання результатів навчання, стажування або проведення наукових досліджень та звітування науково-педагогічних, наукових та педагогічних працівників.

Політики та суб’єкти інтернаціоналізації на інституційному рівні визнають, що академічна мобільність сприяє поліпшенню якості вищої освіти та досліджень, обміну знань.

Учасники освітнього процесу, які є здобувачами вищої освіти в межах програм внутрішньої мобільності, зараховуються до вищих навчальних закладів (наукових установ) – партнерів в Україні як такі, що тимчасово допущені до освітнього процесу і мають права та обов’язки здобувачів вищої освіти вітчизняного вищого навчального закладу (наукової установи).

В Уманському державному педагогічному університеті імені Павла Тичини реалізація програм академічної мобільності регулюється Положенням про порядок реалізації права на академічну мобільність здобувачами вищої освіти Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини (https://cutt.ly/IE2NCZS) та Положенням про порядок перезарахування навчальних дисциплін та визначення академічної різниці (https://cutt.ly/IE2NMz6).

У 2021 р. Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини підписав договір про консорціум з сімома ЗВО України:

  • Комунальнй заклад «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради;
  • Рівненський державний гуманітарний університет;
  • Державний вищий навчальний заклад «Донбаський державний педагогічний університет»;
  • Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет іменіКостянтина Дмитровича Ушинського»;
  • Глухівський національний педагогічний університет імені Олександра Довженка;
  • Сумський державний педагогічний університет імені АнтонаСеменовича Макаренка.

Предметом договору є консолідація зусиль університетів спрямована на оптимальне використання науково-педагогічного потенціалу викладачів та наявних інформаційно-технічних засобів для участі у програмах академічної мобільності студентів аспірантів, докторантів, співробітників.

Також предметом договору є Співпраця в галузі наукової роботи, освітньої діяльності та науково-методичного забезпечення освітнього процесу, що ґрунтується на принципах партнерства, взаємовигоди та спільних інтересів з метою ефективного використання інтелектуального та матеріально-технічного потенціалу Сторін, формування якісного освітнього середовища, розширення та вдосконалення змісту освітньої та наукової діяльності Сторін.

Метою цього договору є посилення співпраці сторін у царині науково-дослідної, навчальної, організаційно-виховної, творчої та громадсько-культурної діяльності для підвищення якості підготовки фахівців, ефективного вирішення актуальних завдань, пов`язаних з удосконаленням системи вищої освіти.

Співпраця сторін здійснюється на рівні факультетів, кафедр, центрів, лабораторій та інших підрозділів. У випадку з Рівненським гуманітарним університетом – співпраця Сторін здійснюється на рівні факультету соціальної та психологічної освіти (кафедри соціальної педагогіки та соціальної роботи, кафедри педагогіки та освітнього менеджменту, кафедри психології, «Центром соціально-освітньої інтеграції та інклюзивного реабілітаційно-соціального туризму «Без барєрів», «Гендерним центром», Науково-дослідною лабораторією педагогічної компетентності, науково-дослідною лабораторією «Удосконалення майстерності майбутнього психолога імені Анни Іванівни Кагальняк», Національно-патріотичного табору «Дія» та Регіональним комплексним науково-методичним центром інноваційних технологій освітнього процесу Рівненського державного гуманітарного університету на базі кафедри теорії і методики виховання.

В межах вище названого договору про академічну співпрацю, аспірант 2 року навчання освітньо-наукової програми 011 Освітні, педагогічні науки Олександр Підгорний проходить навчання за програмою академічної мобільності з 01.03-01.04.2022.

Аспірантка 2 року навчання ОНП «Психологія» О. Андрусик в 2 семестрі 2021-2022 н.р. навчається в Рівненському державному гуманітарному університеті (ОНП «Психологія»).

Аспірантка 1 року навчання ОНП «Соціальна робота» Ю.А. Песоцька в 2 семестрі 2021-2022 н.р. подала документи для навчанняя в КЗ «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» (ОНП «Соціальна робота»).

Створення Консорціуму між ЗВО сприятиме налгодженню і координації міжінституційної співпраці у всіх сферах освіти, науки і культури, підвищенню конкурентоспроможності на національному та міжнародному рівнях.

Академічна мобільність учасників освітнього процесу