ІСТОРИКО-КУЛЬТУРНА СКЛАДОВА ПІДГОТОВКИ ДОКТОРІВ ФІЛОСОФІЇ (ОСВІТНЬО-НАУКОВА ПРОГРАМА «СОЦІАЛЬНА РОБОТА»)

11 липня 2022

З-поміж сучасних тенденцій розвитку освіти, педагогіки  актуалізація регіонального підходу, що ґрунтується на врахуванні історико-культурної спадщини українського народу, закономірностей розвитку національної освіти та педагогічної думки, маловідомих, унікальних регіональних матеріалів.

На важливості та життєвій необхідності посилення історико-культурного компоненту як обов’язкової складової вищої освіти акцентує увагу Національне агентство  із забезпечення якості вищої освіти: «У закладах вищої освіти історія і культура України мають вивчатися на порівняно вищому рівні і в глобальному вимірі, аналізуючи закономірності, наслідки та значення історико-культурних явищ та процесів в Україні, вписуючи їх у європейський і світовий контекст» (рішення Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти від 21 червня 2022 р. про історико-культурну складову освітнього процесу, https://cutt.ly/ILa6Gae).

Особливістю освітньо-наукової програми «Соціальна робота» (https://cutt.ly/nLsuo1J) є поєднання підготовки докторів філософії з соціальної роботи з урахуванням регіональних особливостей, досвіду наукових шкіл університету (інклюзивна освіта; молодіжна робота; гендерна соціалізація; соціально-психологічні особливості розвитку особистості, соціальних груп; соціальна робота у громаді тощо).

З метою посилення історико-культурного компоненту підготовки здобувачів вищої освіти робоча група ОНП «Соціальна робота» прийняла рішення про перегляд змісту освітньої складової (тематики обов’язкових, вибіркових освітніх компонентів, форм і методів викладання) та врахування рішення Національного агентства щодо вивчення історико-культурних процесів і забезпечення таких програмних результатів навчання, щоб «здобувач вищої освіти був готовий самостійно визначати закономірності і аналізувати суспільні процеси, що відбувалися у минулому та відбуваються нині, розуміти їх зв’язки та проводити історичні паралелі» (https://cutt.ly/ILa6Gae).

Важливу роль відіграє наукова складова підготовки докторів філософії,  що передбачає проведення здобувачем вищої освіти власного наукового дослідження. Вивчення історико-культурних процесів – предмет діяльності низки науково-дослідних структур факультету соціальної та психологічної освіти. Зокрема, Науково-дослідного центру педагогічного краєзнавства подвійного підпорядкування Національній академії педагогічних наук України та Міністерству освіти і науки України. Мета діяльності Центру – розвиток фундаментальних і прикладних досліджень із проблем педагогічного краєзнавства, соціальної педагогіки, соціальної роботи; створення можливостей для апробації та впровадження в освітній процес результатів досліджень, залучення обдарованої молоді до активної науково-дослідної роботи (https://cutt.ly/gLsucIE).