Про організацію роботи щодо підтримки ментального здоров’я учасників освітнього процесу в кризових ситуаціях

20 жовтня 2022

Під час війни та після її закінчення увага до психічного здоров’я громадян має бути на особливо високому рівні, оскільки саме рівень психологічного благополуччя матиме вплив і на загальний стан здоров’я, економічне відновлення та добробут країни.

Нещодавно МОН спільно з ДНУ «Інститут освітньої аналітики» та у партнерстві з Дитячим фондом ООН (ЮНІСЕФ), проведено опитування закладів вищої освіти щодо визначення нагальних потреб здобувачів освіти та науково-педагогічних працівників.

Більшість визначили актуальною потребу в додатковій підтримці ментального здоров’я та психосоціальній допомозі для своїх студентів і викладачів через війну та переміщення, пов’язане з війною. Майже всі вказали, що їм потрібна додаткова підтримка для задоволення цієї потреби.

Загалом, здійснення комплексної реабілітації вразливих категорій громадян є темою наукових досліджень факультету соціальної та психологічної освіти: це розробка кафедральних тем; це діяльність наукових шкіл; на факультеті реалізується три освітньо-наукових програми, у межах яких виконуються дисертаційні дослідження.

У 2020 році розпочалася розробка науково-дослідної теми для молодих вчених «Соціально-психологічна реабілітація дітей та молоді з особливими освітніми потребами засобами інклюзивного туризму». Державний реєстраційний номер: 0119U103978. Так склалося, що у 2021 році дослідження трансформувалися на вирішення наукової проблеми реабілітації внаслідок поширення коронавірусної інфекції COVID-19. За результатами проведених досліджень підготовлено науково-методичний довідник «Соціальна інклюзія дистанційного освітнього процесу» з рекомендаціями щодо психологічного супроводу та соціально-педагогічного патронажу учасників освітнього процесу в умовах дистанційного навчання. У 2022 р. співробітники держбюджетної теми розпочали дослідження, спрямовані на розробку рекомендацій щодо соціально-психологічної реабілітації дітей та молоді внаслідок війни. За результатами підготовлена і видана колективна монографія «Соціально-психологічна реабілітація вразливих категорій громадян від наслідків війни».

У дослідженнях науково-педагогічних працівників факультету можна виокремити наступні напрями: теоретичні та практичні засади соціально-психологічної реабілітації дітей та молоді, в тому числі з ООП, від наслідків війни; психологічна та медико-соціальна реабілітація учасників бойових дій; зміст роботи та рекомендації сім’ям, в яких виховуються діти з інвалідністю; адаптація для переміщених дітей та їхніх сімей до освітнього середовища; цифрові ресурси для організації соціально-психологічної реабілітації; міжсекторальна співпраця у здійсненні реабілітаційних заходів в громаді; розробка авторських методик, програм, тренінгів у роботі з дітьми та молоддю.

На факультеті організовано і проведено позанавчальні заходи: студентський конкурс «Психологія в моєму житті: психологічна допомога особистості у воєнний час», захист соціальних проектів інклюзивного туризму «Відновлюємося через подорожі», проведено дві зміни Національно-патріотичного табору для студентської молоді «Дія» під гаслами: «Україна переможе!» та «Сильні. Вільні. Незалежні!».

Актуальними і затребуваними стали заходи науково-практичного спрямування, учасниками яких стали викладачі і студенти:

– Всеукраїнський фестиваль інноваційної психології з міжнародною участю, під час якого розглядалися питання надання першої психологічної допомоги, підготовка психологів до роботи з жертвами війни, соціально-психологічний алгоритм проживання травмувальних подій: ефективна допомога постраждалим в умовах тривалого стресу;

– марафон онлайн-зустрічей для здобувачів вищої освіти з лекторами європейських країн під гаслом «Світ у підтримку освіти і науки України», присвячений ознайомленню та обговоренню досвіду роботи з переселенцями в інших країнах та можливостей для підтримки студентської молоді та науковців України країнами ЄС;

– Науковим товариством студентів та аспірантів факультету організована Всеукраїнська студентська науково-практична онлайн-конференція «Проблеми та перспективи соціальної роботи та психології в умовах війни»;

– Всеукраїнська науково-практична конференція «Сучасні тренінгові технології для розвитку особистості», тематичні напрями конференції: «Коли в сімї військовий: техніки відновлення довіри та зниження рівня катастрофізації» та «Самодопомога при панічних атаках»;

– Всеукраїнська науково-практична конференція з міжнародною участю «Просоціальна особистість у гендерному вимірі: теоретико-методологічні та прикладні аспекти». У межах конференції з нагоди Дня захисту дітей відбувся онлайн-стрім «Діти. Мир. Безпека» з обговорення найгостріших і найболючіших ситуацій злочинної війни,  щодо підтримки знищених закладів освіти Київщини.

Науково-педагогічні працівники додатково пройшли навчання і опанували:

– програму підвищення кваліфікації за темою «Техніки відновлення довіри та зниження рівня катастрофізації в період війни» у межах проекту МОНУ «Надання психосоціальної допомоги уразливим дітям, сім’ям та спеціалістам – «ПОРУЧ»;

– навчальну програму за темою «Соціально-психологічна допомога сім’ям з дітьми в умовах війни», ініційовану Міністерством соціальної політики;

– взяли участь у тренінгу «Допомога дітям та молоді з особливими потребами у надзвичайних ситуаціях». Спікери є ізраїльські фахівці в цій галузі, які мають великий досвід роботи в надзвичайних ситуаціях.

Поряд із проведеними теоретичними дослідженнями та участю у навчальних програмах з професійного зростання проводяться заходи практичного спрямування.

За підтримки ректора університету було створено Ресурсний центр для внутрішньо переміщених осіб, мета діяльності якого надання освітньо-просвітницьких послуг, здійснення соціальної підтримки та психологічного супроводу, створення умов для комплексної реабілітації за видами (психологічна, соціальна, професійно-трудова, спортивна, медична) та інтеграції до життя Уманської територіальної громади.

Актуальність діяльності Ресурсного центру зумовлюється і тією обставиною, що під час вступної компанії зараховано понад 50 абітурієнтів із числа ВПО.

Водночас, університет і факультет є партнерами у реалізації ряду проєктів:

– благодійний проєкт «КОЛО ТУРБОТИ» створений за підтримки Дитячого фонду ООН в Україні (UNICEF), під патронатом НДСЛ «ОХМАТДИТ» МОЗ України. Мета проекту: у співпраці з медичними закладами, соцпрацівниками, психологами та волонтерськими організаціями надавати кваліфіковану безоплатну допомогу сім’ям, дітям віком від 0 до 6 років, що отримали гостру травму у результаті дії різноманітних обставин у ході війни в Україні;

– проєкт «Спільно. Точки зустрічі», який реалізовується за підтримки Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ) та у співпраці з Міністерством молоді і спорту України. Проєкт спрямований на підтримку дітей, підлітків та їхніх родин, які через війну були змушені залишити свої домівки.

– проєкт «Теоретико-методологічне використання терапевтичної методики Хібукі-терапія у роботі з дитячою травмою». Ізраїльсько-український проєкт направлений на допомогу дітям ВПО та особам які мають симптоми ПТСР;

– реалізація проєкту «Кімната терапії іграшкою» , постійно діюча кімната до завершення бойових дій, та при виконанні реабілітаційних функцій поствоєного стану.


Фото новини: