НАУКОВО-ДОСЛІДНИЙ ЦЕНТР ПЕДАГОГІЧНОГО КРАЄЗНАВСТВА: реалізація дослідницького проєкту «Освіта, шкільництво і педагогічна думка Черкащини»

2 січня 2024

В умовах сучасних соціальних змін, потребами щодо кристалізації національної ідентичності як основи української державності важливу роль у підготовці майбутніх фахівців – громадян України – відіграє історико-культурний підхід. На важливості та життєвій необхідності посилення історико-культурного компонента як обов’язкової складової вищої освіти акцентує увагу Національне агентство  із забезпечення якості вищої освіти: «У закладах вищої освіти історія і культура України мають вивчатися на порівняно вищому рівні і в глобальному вимірі, аналізуючи закономірності, наслідки та значення історико-культурних явищ та процесів в Україні, вписуючи їх у європейський і світовий контекст» [8].

Формування національної ідентичності – пріоритетне завдання державного рівня, передбачене низкою нормативних документів: «Про основні засади державної політики у сфері утвердження української національної та громадянської ідентичності» (Закону України від 13 грудня 2022 року № 2834-IX), «Про затвердження Порядку підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації фахівців у сфері утвердження української національної та громадянської ідентичності» (Постанова КМУ від ), та ін.

Розвиток фундаментальних і прикладних досліджень з проблеми формування національної ідентичності – основна мета діяльності низки науково-дослідних структур. Зокрема, Науково-дослідного центру педагогічного краєзнавства подвійного підпорядкування Національній академії педагогічних наук України та Міністерству освіти і науки України, що діє в Уманському державному педагогічному університеті імені Павла Тичини.

Педагогічне краєзнавство як міждисциплінарне наукове знання та багатовимірний феномен освіти, культури, науки має потужний потенціал у справі розвитку фундаментальних і прикладних досліджень з проблеми формування національної ідентичності, розвитку освіти, науки, педагогічної думки, культури краю, вивчення, збереження та творчого використання регіонального педагогічного досвіду в теорії та практиці сучасних закладів освіти, наукових установ, закладів соціальної сфери.

З метою актуалізації регіональної наукової проблематики, вивчення маловідомих сторінок педагогічного краєзнавства науковці Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини з 2022 року реалізують дослідницький проєкт – «Освіта, шкільництво і педагогічна думка Черкащини» (Черкащина педагогічна: інформаційно-бібліографічний електронний ресурс. URL: http://surl.li/nhdov).

З-поміж завдань 2024 року – презентація громадськості здобутків вітчизняної та зарубіжної педагогічної науки та освіти, консолідувавши біографічну та бібліографічну інформацію про педагогів, освітян, викладачів у вигляді інформаційно-бібліографічного електронного ресурсу «Черкащина педагогічна» та науково-популярного довідника-хрестоматії.

Перспективи подальших наукових досліджень полягають у підсиленні міждисциплінарного вивчення проблем педагогічного краєзнавства (насамперед, засобами студентської дослідно-пошукової роботи) задля збагачення та розширення сучасного наукового знання про регіонально-краєзнавчий аспект розвитку освіти, шкільництва і педагогічної думки в Україні.