(Українська) Забезпечення рівного доступу до навчання для осіб з ООП

23 липня 2021

Sorry, this entry is only available in Ukrainian. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

З-поміж викликів сьогодення заслуговує на увагу проблема забезпечення у всіх сферах життєдіяльності рівних прав і можливостей для людей з інвалідністю. Відтак, для університету пріоритет – створення умов та розробка дієвих технологій для здобуття освіти молоддю з особливими освітніми потребами, з урахуванням індивідуальних потреб, можливостей, здібностей та інтересів, задля їх успішної соціалізації та самореалізації.
Однією з цінностей факультету стала інклюзивність – ми прагнемо стати факультетом інтегрованого типу, відкритого для молоді з інвалідністю не залежно від їх стану здоров’я та нозології. З цією метою на факультеті успішно працює Центр соціально-освітньої інтеграції та інклюзивного реабілітаційно-соціального туризму «Без бар’єрів». Діяльність якого спрямована на консолідацію зусиль відповідних структурних підрозділів університету, залучених органів виконавчої влади та громадських організацій, спрямованих на соціально-педагогічну підтримку осіб з інвалідністю щодо їх адаптації до студентського та педагогічного колективу, інтеграції у освітнє та соціальне середовище, створення умов для саморозвитку та самореалізації, розвиток соціальної активності, автономності, відповідальності та мобільності осіб з особливими потребами.
Керуючись місією факультету ми прагнемо впроваджувати кращі практики, адже неможливо досягти досконалості, та обійти увагою сучасні методики та  практики в навчальній та науковій діяльності, зокрема це стосується і впровадження інклюзивного навчання.
Університет дає можливість таким студентам не тільки отримати відповідну кваліфікацію, сучасну професію, а й допомагає у працевлаштуванні.
Протягом року на факультеті соціальної та психологічної освіти створено 2 інклюзивні групи (відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у закладах вищої освіти» від 10 липня 2019 року № 635), для зручності під час навчального процесу для студентів з ОПП розроблена «Індивідуальна програма розвитку студента з особливими освітніми потребами». Дана програма містить відомості про самого студента, Індивідуальний освітній план», який складається з графіку освітнього процесу на навчальний рік та індивідуальна картка здобувача вищої освіти.
Двічі на рік проводяться засідання команди психолого-педагогічного супроводу на яких розглядаються питання, щодо виконання індивідуального навчального плану здобувачами освіти, що навчаються в інклюзивних групах, психолого-педагогічний супровід студентів з ООП, напрямків роботи практичного психолога в рамках психологічного супроводу студентів, регулярними є анкетування для студентів з ООП, результати яких допомагають корегувати індивідуальні програми реабілітації та визначати пріоритетні напрямки у роботі зі студентами з ООП. Особлива увага відводиться питанню організації дистанційного навчання на факультетах.
З огляду на виклики, пов’язані з поширенням COVID-19 та карантинними заходами, співробітниками факультету соціальної та психологічної освіти реалізовано проєкт «Соціальна інклюзія дистанційного освітнього процесу» із закладами освіти та інклюзивно-ресурсними центрами Черкаської, Кіровоградської та Одеської областей.
Завдяки багаторічній співпраці Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини з Британською Радою представники факультету соціальної та психологічної освіти мали можливість у 2021 році виграти грант на впровадження проєкту «Вчимося разом чути та долати соціальну ізоляцію»
Проєкт спрямований на створення платформи для вивчення та спілкування українською жестовою мовою, зокрема  в умовах пандемії COVID-19 та спричинених нею викликів. Налагодження комунікації аудиторії проєкту та залучених експертів у сферах психології, культурології, соціального забезпечення, творчості.
З метою створення інклюзивного середовища в УДПУ імені Павла Тичини велика увага приділяється забезпеченню реалізації вимог щодо доступності до навчальних приміщень для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення: згідно до вимог будівельних норм та стандартів облаштовані пандуси в усіх навчальних корпусах; облаштовано спеціалізовані санітарно-гігієнічні кімнати у відповідності до вимог доступності та Універсального дизайну; закуплено парти для студентів-візочників; придбано таблички шрифтом Брайля з назвою кожного факультету, кафедри, структурних підрозділів університету; закуплено абетки шрифтом Брайля для студентів – майбутніх психологів, соціальних працівників, педагогів – майбутніх фахівців, які готові працювати в умовах інклюзивної освіти; у читальних залах та комп’ютерних класах облаштовані клавіатури до комп’ютерів шрифтом Брайля для студентів з порушенням зору; для потреб Центру освітньої інтеграції та інклюзивного реабілітаційно-соціального туризму «Без бар’єрів» придбано географічні карти Європи шрифтом Брайля; у гуртожитках облаштовані кімнати для студентів з інвалідністю та наявні пандуси.
Гуртожитки університету також пристосовані до потреб студентів з інвалідністю: наразі вони проживають у кімнатах на першому поверсі, постійно здійснюється супровід умов проживання цих студентів.