(Українська) НАУКОВО-ДОСЛІДНИЙ ЦЕНТР ПЕДАГОГІЧНОГО КРАЄЗНАВСТВА: реалізація дослідницького проєкту «Освіта, шкільництво і педагогічна думка Черкащини»

2 січня 2024

Sorry, this entry is only available in Ukrainian. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

В умовах сучасних соціальних змін, потребами щодо кристалізації національної ідентичності як основи української державності важливу роль у підготовці майбутніх фахівців – громадян України – відіграє історико-культурний підхід. На важливості та життєвій необхідності посилення історико-культурного компонента як обов’язкової складової вищої освіти акцентує увагу Національне агентство  із забезпечення якості вищої освіти: «У закладах вищої освіти історія і культура України мають вивчатися на порівняно вищому рівні і в глобальному вимірі, аналізуючи закономірності, наслідки та значення історико-культурних явищ та процесів в Україні, вписуючи їх у європейський і світовий контекст» [8].

Формування національної ідентичності – пріоритетне завдання державного рівня, передбачене низкою нормативних документів: «Про основні засади державної політики у сфері утвердження української національної та громадянської ідентичності» (Закону України від 13 грудня 2022 року № 2834-IX), «Про затвердження Порядку підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації фахівців у сфері утвердження української національної та громадянської ідентичності» (Постанова КМУ від ), та ін.

Розвиток фундаментальних і прикладних досліджень з проблеми формування національної ідентичності – основна мета діяльності низки науково-дослідних структур. Зокрема, Науково-дослідного центру педагогічного краєзнавства подвійного підпорядкування Національній академії педагогічних наук України та Міністерству освіти і науки України, що діє в Уманському державному педагогічному університеті імені Павла Тичини.

Педагогічне краєзнавство як міждисциплінарне наукове знання та багатовимірний феномен освіти, культури, науки має потужний потенціал у справі розвитку фундаментальних і прикладних досліджень з проблеми формування національної ідентичності, розвитку освіти, науки, педагогічної думки, культури краю, вивчення, збереження та творчого використання регіонального педагогічного досвіду в теорії та практиці сучасних закладів освіти, наукових установ, закладів соціальної сфери.

З метою актуалізації регіональної наукової проблематики, вивчення маловідомих сторінок педагогічного краєзнавства науковці Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини з 2022 року реалізують дослідницький проєкт – «Освіта, шкільництво і педагогічна думка Черкащини» (Черкащина педагогічна: інформаційно-бібліографічний електронний ресурс. URL: http://surl.li/nhdov).

З-поміж завдань 2024 року – презентація громадськості здобутків вітчизняної та зарубіжної педагогічної науки та освіти, консолідувавши біографічну та бібліографічну інформацію про педагогів, освітян, викладачів у вигляді інформаційно-бібліографічного електронного ресурсу «Черкащина педагогічна» та науково-популярного довідника-хрестоматії.

Перспективи подальших наукових досліджень полягають у підсиленні міждисциплінарного вивчення проблем педагогічного краєзнавства (насамперед, засобами студентської дослідно-пошукової роботи) задля збагачення та розширення сучасного наукового знання про регіонально-краєзнавчий аспект розвитку освіти, шкільництва і педагогічної думки в Україні.