Оновлення змісту освітніх компонентів на основі наукових досягнень і сучасних практик за ОПП «Психологія» ОС «Молодший бакалавр»

10 січня 2023

Науково-педагогічні працівники кафедри психології оновлюють зміст освітніх компонентів, які вони викладають, відповідно до: наукових праць                             (статей, які включені до міжнародних наукометричних баз даних Scopus чи Web of Science, статей у зарубіжних виданнях, статей у фахових виданнях категорії «Б», монографій, дисертаційних досліджень), навчально-методичних посібників, довідників, матеріалів міжнародних стажувань, розробок кафедральної та держбюджетної тем.

Науковими досягненнями викладачів у 2022 році стали: 8 монографій, 5 навчальних посібників, 6 навчально-методичних довідників та методичних рекомендацій, 10 статей у виданнях, які включені до міжнародних наукометричних баз даних Scopus чи Web of Science, 10 статей у закордонних виданнях, 42 статті у виданнях України категорії «Б», 4 статті у інших виданнях України, 94 тез доповідей. НПП кафедри презентують свої наукові дослідження у фаховому «Психологічному журналі».

Викладачі беруть участь у розробці кафедральної теми дослідження – «Психологічні аспекти формування творчої особистості вчителя, студента, учня» (державний реєстраційний номер 0111U007546). Керівник – доктор психологічних наук, професор Сафін О.Д.

У 2021 р., 2022 р. науково-педагогічні працівники проходили міжнародні стажування «Фандрейзинг та основи проєктної діяльності в закладах освіти: європейський досвід» (Дудник О.А., Данилевич Л.А., Гриньова Н.В., Чупіна К.О., Шулдик Г.О.) та «Академічна доброчесність» Міщенко М.С., Діхтяренко С.Ю.

Доцент кафедри психології Міщенко М.С. та викладач Поліщук О.Р. беруть участь у розробці держбюджетної теми: «Соціально-психологічна реабілітація дітей та молоді з особливими освітніми потребами засобами інклюзивного туризму» (державний реєстраційний номер: 0119U103978).

Наукові напрацювання використовуються для оновлення змісту обов’язкових та вибіркових освітніх компонентів, робочих програм, введення нових тем лекцій, семінарських занять, тем самостійної роботи.

В ОК «Психологічні основи інклюзії» (доктор філософії, викладач Чупіна К.О.) оновлено тему лекції «Теоретичні аспекти психології інклюзії» на основі монографії «Психологічний супровід та соціально-педагогічна робота в закладі освіти: теорія та практика: колективна монографія», укладеної до наукових напрацювань з держбюджетної теми «Соціально-психологічна реабілітація дітей та молоді з особливими освітніми потребами засобами інклюзивного туризму» та тема «Інклюзивний соціально-реабілітаційний туризм як складова соціальної роботи у громаді» за матеріалами навчально-методичного посібника «Супроводжувач осіб з інвалідністю».

В ОК «Психологія особистості» (кандидат психологічних наук, доцент Міщенко М. С) оновлено тему лекції «Синдром емоційного вигорання» на основі матеріалів монографії «Психологічні чинники запобігання синдрому емоційного вигорання у майбутніх практичних психологів» та статті «Psycho-correction of burnout syndrome in sports educators».

В ОК «Вступ до спеціальності» (доктор філософії, викладач Поліщук О.Р.) доповнено тему «Особистість практичного психолога» матеріалами дисертаційного дослідження Поліщук О.Р. «Формування соціально-психологічної готовності старшокласників до вступу до закладів вищої освіти». В ОК «Загальна психологія» оновлена тема «Здібності» за матеріалами статті Поліщук О.Р. «Work Experience of the Psychological Diagnosis and Training Technologies Center “Іnsight”».

В ОК «Організація діяльності психологічної служби» (кандидат психологічних наук, доцент Дудник О.А.) оновлено тему лекції «Основи організації психологічної служби в системі освіти» на основі матеріалу статті «Організація діяльності  психолога в умовах дистанційного навчання», тема лекції «Психологічна служба у закладах вищої освіти» доповнена матеріалами статті «Факторна структура емоційно-оцінних характеристик Я-концепції студентів із високим рівнем особистісної безпорадності».

В ОК «Наукові дослідження в психології» (кандидат психологічних наук, доцент Байда С.П.) розширено тему лекційного і семінарського занять «Організація процесу проведення наукового психологічного дослідження» матеріалами статті «Теоретичний аналіз проблеми креативності у контексті творчого характеру».

В ОК «Психодіагностика та психокорекція» (кандидат психологічних наук, доцент Гриньова Н. В.) оновлено  тему лекції «Психодіагностика особистості та мотиваційної сфери» матеріалами статті «Зв’язок захисних механізмів психіки з самооцінкою суб’єкта» та тему лекції «Діагностика темпераменту, характеру та здібностей» за змістом статті «Діагностика проявів емоційного інтелекту під час переживання стресових ситуацій».

В ОК «Соціальна психологія» (кандидат психологічних наук, доцент Данилевич Л.А.) в темі лекції «Соціально-психологічні дослідження особистості» розглядається питання про сутність соціально-психологічної компетентності з використанням ідей, викладених у  статях  «Розвиток соціально-психологічної компетентності майбутніх психологів» та «Психологічні аспекти розвитку соціально-психологічної компетентності студентів-психологів».

В ОК «Екстремальна психологія» (кандидат психологічних наук, доцент Шулдик А.В.) доповнено зміст питання «Поняття про «подолання стресу» (coping stress), психологічну витривалість та психологічну еластичність» матеріалами статті  «Динаміка змін емоцій у здобувачів вищої освіти на початку війни 2022 року в Україні».

В ОК «Психологія конфлікту» (кандидат психологічних наук, доцент Вахоцька І.О.) внесено питання «Індивідуально-особистісні чинники психологічних конфліктів» на основі статті «Психологічні особливості поведінки у конфлікті залежно від рівня особистісної зрілості».

В ОК «Психологія реклами» (кандидат психологічних наук, доцент Щеленкова Н.Л.) доповнено тему «Психологія реклами як галузь знань» питанням «Моделі психологічного впливу рекламної комунікації» з використанням матеріалу статті автора Шеленкової Н.Л. «Students’ psychological resistance to manipulative influence of advertising». Тема лекції «Психоаналітична інтерпретація сучасного рекламного дискурсу» доповнена питаннями» «Психоаналіз З. Фройда у рекламі. Аналітична психологія К.Г. Юнга у рекламі. Психоаналітична інтерпретація сучасного рекламного дискурсу» на основі статті «Психоаналітичний метод психологічного впливу в рекламі».

В ОК «Арт-терапія» (викладач Станішевська В.І.) внесено питання «Можливості арт-терапії в подолані внутрішньо особистісного конфлікту у підлітків» до теми лекції «Арт-терапія як засіб саморозвитку підлітків» на основі матеріалів статті «Можливості арт-терапії в подолані внутрішньо особистісного конфлікту у підлітків».

В ОК «Гендерна психологія» (доктор філософії, викладач Горенко М.В.) внесено питання «Вплив гендерної ідентичності на мотивацію до здійcнення кар’єри» до теми лекції «Гендер і професійна кар’єра» за матеріалами статі «Гендерна ідентичність і мотивація студентів-психологів до здійснення професійної кар’єри».

В ОК «Психологія сім’ї» (кандидат психологічних наук, доцент Данилевич Л.А.) використовуються матеріали статті «Чинники формування психологічної готовності до батьківства» у темах лекційного заняття «Проблеми стабільності шлюбу і сім’ї» та семінарському занятті «Готовність молоді до шлюбно-сімейних стосунків».