«Впровадження ідей В. О. Сухомлинського у педагогічну теорію і практику»

3 жовтня 2017

28 вересня 2017 р., у день 99-ї річниці від дня народження видатного педагога, Гуманіста, Просвітителя, Добротворця, чиє ім’я  яскравою зорею сяє у славетному сузір’ї видатних імен педагогів світу, вже п’ятий рік поспіль  на факультеті соціальної та психологічної освіти відбувся науково-методичний семінар «Впровадження ідей В. О. Сухомлинського у педагогічну теорію і практику». Своєрідним епіграфом семінару у цьому році стали слова педагога: «Роки дитинства – це насамперед виховання серця».

До початку семінару його учасники змогли ознайомитися з тематичною виставкою, організованою науковою бібліотекою університету. На ній були представлені твори В. О. Сухомлинського, спогади його сучасників, твори науковців, матеріали Міжнародних науково-практичних конференцій та Всеукраїнських педагогічних читань, випуски «Віснику наукової лабораторії «В. О. Сухомлинський і школа ХХІ століття» нашого університету.

«Він мав у своєму серці те, що не вмирає, а живе вічно, як народ, який дав йому життя, розум генія, серце Данко і вогонь Прометея» – цими словами про Народного учителя,  директора Павлиської школи, що на Кіровоградщині, заслуженого учителя УРСР, Героя соціалістичної праці, кандидата педагогічних наук, член-кореспондента АПН СРСР, розпочала семінар його модератор – Ткачук Лариса Василівна, доцент кафедри педагогіки   та освітнього менеджменту.

 У своєму виступі «ВАСИЛЬ СУХОМЛИНСЬКИЙ У ДІАЛОЗІ З СУЧАСНІСТЮ: ЖИТТЄВИЙ ШЛЯХ ТА ПЕДАГОГІЧНІ ПОГЛЯДИ» вона наголосила, що слова педагога, які він любив повторювати: «людина народжується на світ не для того, щоб зникнути безвісною пилинкою. Людина народжується, щоб лишити по собі слід вічний» можна і треба віднести до нього самого, оскільки Василь Олександрович прожив коротке (він відійшов у вічність у 52 роки), але яскраве життя і залишив для нас велику спадщину (48 книг, 500 статей, понад 1500 казок і оповідань для дітей). Твори Сухомлинського видані на 59 мовах світу. Їх тираж становить майже 15 млн. примірників. А книга «Серце віддаю дітям»  перекладена на 32 мови світу і витримала 55 видань. Тільки видавництво «Радянська школа» видавало цей твір 11 раз.

Доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри педагогіки   та освітнього менеджменту Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини Коберник Олександр Миколайович у виступі «В. О. СУХОМЛИНСЬКИЙ ЯК ОСНОВОПОЛОЖНИК ВІТЧИЗНЯНОЇ ГУМАНІСТИЧНОЇ ТЕОРІЇ ВИХОВАННЯ» наголосив  на думці про те, що для В. О. Сухомлинського вік дитинства є найважливішим періодом людського життя. Не підготовкою до майбутнього життя, а справжнім, яскравим, самобутнім і неповторним життям. Дитинство – це ціла країна, це особливий дитячий світ, який Василь Олександрович образно назвав «казковим палацом».  Впродовж 23 років, працюючи директором Павлиської середньої школи, він проводив широкомасштабне педагогічне дослідження, створив власну оригінальну педагогічну систему, в якій зробив спробу створити цілісний філософський образ дитини, який включав знання про її розвиток, сили і обдарування, якими наділила природа.

Кочубей Тетяна Дмитрівна, доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри соціальної педагогіки та соціальної роботи Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини  у виступі «ВАСИЛЬ ОЛЕКСАНДРОВИЧ СУХОМЛИНСЬКИЙ ПРО САМОЦІННІСТЬ ДИТИНСТВА» відзначила, що однією з найбільших заслуг В. О. Сухомлинського  перед вітчизняною і світовою педагогікою є те, що він зумів піднятися до дитини і завдяки цьому  під його керівництвом школа стала справжнім Храмом Дитячої Душі, де в центр уваги та діяльності була поставлена особистість дитини, її майбутнє, її всебічний розвиток, високі ідеали, чисте благородне серце.       Дитинство – це першооснова людини, відліковий початок її життя. Воно є мірою її можливостей, формує і визначає наш дорослий стан. Має свої виміри краси, добра і зла, свій вимір і своє сприйняття часу, свою емоційну і моральну реакцію на навколишню дійсність, свою особливість мислення. Характерними рисами його є безпосередність, відкритість світові, гнучкість можливостей і форм, велика пластичність, що відкриває можливості для інтенсивного навчання й виховання. Дитинство – найбільш насичений період, заповнений подіями, враженнями, постійним удосконаленням і ростом.

Шулдик Галина Олексіївна,  кандидат психологічних наук, доцент кафедри психології Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини, виступила із доповіддю «ВНЕСОК В. О. СУХОМЛИНСЬКОГО У РОЗВИТОК ПЕДАГОГІЧНОЇ ПСИХОЛОГІЇ», у якій підкреслила суголосність ідей В. О. Сухомлинського із сучасністю. Сучасна наукова думка України пропонує педагогіку і психологію життєдіяльності, яка вчить: «Ставтесь до дитинства серйозно! У житті немає чернеток і пауз, немає підготовчих періодів. У кожний конкретний момент свого життя дитина або реалізує, стверджує, або заперечує сама себе!». Природа дитини така, що вона прагне до самоздійснення. Звідси і завдання, яке несе педагогіка і психологія життєтворчості – створити людину-творця, здатну самореалізувати себе. Такі ж завдання у вихованні ставив і видатний педагог.

Продовжила розмову на семінарі Дзюбенко Ірина Анатоліївна,  кандидат педагогічних наук, доцент кафедри виховних технологій та педагогічної творчості Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини. Тема її доповіді «ІННОВАЦІЙНІСТЬ ІДЕЙ В. О. СУХОМЛИНСЬКОГО В РЕАЛІЗАЦІЇ КОНЦЕПЦІЇ НОВОЇ ШКОЛИ». Доповідач підкреслила, що все найцінніше, створене Василем Олександровичем, назавжди увійшло до національної духовної культури, до скарбниці вітчизняної і світової педагогіки. З невичерпного джерела його педагогічної мудрості  черпають народи світу.

Сьогодні ім’я Сухомлинського можна знайти в педагогічних енциклопедичних словниках, довідниках, підручниках і посібниках з педагогіки, історії педагогіки, методики виховної роботи, в численних працях вітчизняних і зарубіжних учених, які ретельно досліджують спадщину педагога-гуманіста, шукають у ній відповіді щодо вирішення актуальних проблем виховання підростаючого покоління. 

Затамувавши подих, поринувши  в атмосферу, в якій жив і творив видатний педагог, переглянули учасники семінару фільм «Сонце В. О. Сухомлинського».

Модератор семінару Ткачук Л.В. зазначила, що вже більше 20 років у нашому університеті діє науково-дослідна лабораторія «Василь Сухомлинський і школа ХХІ століття». Студенти, магістранти, аспіранти, докторанти, вчителі, під керівництвом мудрого наставника – Володимира Григоровича Кузя  творили  і творять її історію, вписуючи сторінку за сторінкою, слово за словом  славні здобутки, напрацювання та звершення. На базі лабораторії захищаються докторські, кандидатські дисертацій, щорічно видається збірник праць лабораторії, на її базі проводяться наукові конференції. Авторитет лабораторії ґрунтується на вдалому поєднанні творчого використання та розвитку ідей В. О. Сухомлинського у контексті сьогодення.

Завершуючи роботу семінару Ткачук Л. В.  процитувала українського письменника  і публіциста Івана  Цюпу, який написав про видатного педагога такі слова:  «Він похований недалеко від своєї школи, всього лише за 300 кроків. Він не покинув її навіть і в своїй смерті… А тепер спить у рідній землі. І сонце кладе свої вінки на могилу добротворця, золоті і срібні вінки, які викували йому ковалі-велетні на щастя, щоб по всій землі було світло і сонячно. Гора вінків на його могилі… Вінки з чудової казки. Невже вона відійшла навіки разом із ним?  Ні, казка, як і пісня, не має кінця. І життя його не закінчилось у той скорботний вересневий день. Він живе у доброті своїх справ в серцях своїх вихованців. В буйному розвої свого саду….. в своїх книжках».


Фото новини: