(Українська) УКРАЇНСЬКА ПЕДАГОГІЧНА БІОГРАФІКА ЯК СКЛАДНИК НАЦІОНАЛЬНОЇ ПАМ’ЯТІ: з досвіду діяльності Науково-дослідної лабораторії «Педагогічне краєзнавство Черкащини»

17 травня 2024

Sorry, this entry is only available in Ukrainian. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

     Педагогічна біографіка, наукова біографія, біографічні дослідження, біографіка – один із напрямів діяльності Науково-дослідної лабораторії «Педагогічне краєзнавство Черкащини», що діє в Уманському державному педагогічному університеті імені Павла Тичини з 2003 року (http://surl.li/gprqm).

     Результати науково-дослідної роботи співробітників Лабораторії висвітлені у численних виданнях – монографіях, підручниках, посібниках, бібліографічних покажчиках, публікаціях в українських і зарубіжних фахових наукових виданнях, зокрема, з проблем педагогічної біографіки та біографістики: «Педагогічне краєзнавство» (2008), «Хрестоматія педагогічного краєзнавства» (2012), «Антологія педагогічного краєзнавства Черкаського краю» (2008), «Проблеми соціального виховання в педагогічній теорії і практиці України (20-ті – середина 30-тих років ХХ століття)» (2017); колективна монографія «Педагогічне краєзнавство крізь призму історико-культурних явищ та процесів  в Україні»;   та ін.

     За роки діяльності за результатами наукових досліджень захищено більше як п’ятдесят дисертацій на здобуття наукового ступеня доктора та кандидата наук (доктора філософії), з яких  значна частина присвячена актуальним питанням педагогічної біографіки та біографістики.

     Частина досліджень – біографічні розвідки творчості педагогів та  освітян, з-поміж яких: Олександр Русов (1847–1915), Володимир Науменко (1852–1919), Пантелеймон Куліш (1819-1897), Олексій  Андрієвський (1845–1902), Павло Житецький (1837–1911), Іван Лучицький (1845–1918), Н Григоріїв (1883–1953), Василь Каразін (1773–1842), Вільгельм Гумбольдт (1767– 1835), Вільгельм Лай (1862–1926) та ін.

     Окрема сторінка в діяльності Лабораторії – критико-бібліографічна робота, результатом якої стала підготовка серії бібліографічних видань. Зокрема, хронологічно-тематичного покажчика «Українська історико-педагогічна наука у дзеркалі тематики дисертаційних досліджень (1995–2014)» (2014). Автор проєкту і науковий редактор – дійсний член НАПН України, доктор педагогічних наук, професор О. В. Сухомлинська. У виданні представлена тематика дисертаційних досліджень з історії педагогіки на здобуття наукового ступеня доктора та кандидата педагогічних наук, закоординованих у 1995–2014 роках зі спеціальності 13.00.01 – загальна педагогіка та історія педагогіки, а також  інших спеціальностей з педагогічних наук. В основу різнорівневої систематизації тем дисертацій покладений поділ на докторські та кандидатські, основними  принципами обрано хронологічний та проблемно-тематичний. Зокрема, у розділі 4 «Персоналія як тема історико-педагогічних досліджень» подано тематику 354 дисертацій, присвячених постатям українських і зарубіжних педагогів різних часів.

     Розвиток науки, досліджень у різних наукових галузях, співпраця вчених неможливі без засобів наукової   комунікації, до яких відносять: наукову періодику, наукові монографії, матеріали конференцій, наукові педагогічні конференції, наукові бесіди, листування між ученими, семінари, педагогічні виставки, електронні журнали, сайти педагогічних установ, індивідуальні веб-сторінки вчених-педагогів, Інтернет-конференції тощо. Упродовж 2004 – 2020 рр. результати наукових досліджень з історії педагогіки, педагогічного краєзнавства висвітлювалися на сторінках фахового видання «Історико-педагогічний альманах», заснованого УДПУ імені Павла Тичини та Інститутом педагогіки НАПН України. Головний редактор – дійсний член НАПН України, доктор педагогічних наук, професор О. В. Сухомлинська .

     Перспективи подальших наукових досліджень співробітників Лабораторії полягають у підсиленні міждисциплінарних досліджень проблем педагогічного краєзнавства з метою розширення спектру діяльності науковців, наукових шкіл Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини у співпраці з науковими установами Національної академії педагогічних наук  України та закладами Міністерства освіти і науки України; забезпеченні інтегрованості наукової діяльності закладу вищої освіти у світовий освітньо-науковий простір (наукове та науково-технічне співробітництво із закордонними організаціями; маркетингові дослідження щодо просування науково-технічних результатів на український та світовий ринки.