Шеленкова Наталія Леонідівна
Шеленкова Наталія Леонідівна
Shelenkova Nataliia
Посада (науковий ступінь, звання, посада)
Кандидат психологічних наук, доцент, доцент кафедри психології
Дисципліни, які викладає (денна та заочна форма навчання)
- Психодіагностика
- Психодіагностика з практикумом
- Основи психодіагностики
- Основи психодіагностики з практикумом
- Психологія реклами
- Реабілітаційна психологія
Сфера наукового дослідження (рік та тема захисту дисертації)
Захист кандидатської дисертації зі спеціальності 19.00.10 – економічна психологія; організаційна психологія. Тема «Розвиток психологічної готовності майбутніх психологів до здійснення професійної кар’єри», 2014 р.
Основні наукові публікації:
Монографії
За кордоном:
- Nataliia Shelenkova. PSYCHOLOGICAL SERVICE OF THE EDUCATIONAL INSTITUTION (FROM PRESCHOOL TO HIGHER EDUCATION) AND ITS ROLE IN THE SOCIAL AND PSYCHOLOGICAL SUPPORT OF INCLUSIVE EDUCATION. Social and educational services for children with disabilities: history, theory and practice: joint monograph. Częstochowa printing binding drukarnia harit. 2021. 350. Pp 171-183. ISBN: 978-83-62408-38-2 http://surl.li/kgctw
В Україні:
- Шеленкова Н.Л., Міщенко М.С. Креативність як складова психологічної готовності майбутніх психологів до здійснення професійної кар’єри. Формування творчої особистості вчителя, студента, учня : психологічний дискурс: колективна монографія / О. Д. Сафін, Н. В. Гуртовенко, С. Ю. Діхтяренко [та ін.] ; МОН України, Уманський держ. пед. ун-т імені Павла Тичини. Умань : Візаві, 2021. С. 120-168. http://surl.li/kgcuc
- Шеленкова Н.Л., Табаченко С.А Дослідження психологічного стану учасників освітнього процесу в умовах війни в Україні (на базі факультету соціальної та психологічної освіти Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини) Соціально-психологічна реабілітація вразливих категорій громадян від наслідків війни : колективна монографія / [О. Д. Caфiн, Н. М. Коляда та ін.] ; за заг. ред. О. О. Кравченко ; МОН України, Уманський держ. пед. ун-т імені Павла Тичини. ФОП Ямчинський О.В., 2022. 406 с. С.116-126.http://surl.li/jwdjc
- Психологія у вимірах війни: основні аспекти надання психологічної допомоги : кол. моногр. / [Н. Л. Шеленкова, М. С. Міщенко, О. Р. Поліщук] ; МОН України, Уманський держ. пед. ун-т імені Павла Тичини. Київ : Компринт, 2024. 331 с.
Навчальні посібники:
- Психологія реклами : навч.-метод. посіб. / МОН України, Уманський держ. пед. ун-т імені Павла Тичини ; уклад. Н. Л. Шеленкова. Умань : Візаві, 2020. С. 257 с.
- Від абітурієнта до студента (досвід роботи «Студії успішного абітурієнта») : навчально-методичний посібник / Н.Л. Шеленкова, М.С. Міщенко, О.Р.Поліщук [та ін.]; [за ред.О.О. Кравченко]; МОН України, Уманський держ. пед.у-тет імені Павла Тичини. Умань : ВПЦ «Візаві», 2019. С. 123.
- Реабілітаційна психологія: курс лекцій / Укл. Н.Л. Шеленкова. Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини. Умань : ВПЦ Візаві, 2023. 208 с.
- Психодіагностика. Психологічний практикум : навч. посібн. / Н.Л.Шеленкова. Умань : Візаві, 2024. 265 с.
Статті в наукометричних базах Scopus, Web of Science
- Kravchenko O., Shelenkova N., Mishchenko M., Boichevska I. Computer-Based Testing Complex «Profvybir»: Occupational Guidance Diagnostics.Journal of Physics: Conference Series. 1828. 2021. doi:10.1088/1742-6596/1828/1/012125 URL: https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1742-6596/1828/1/012125/metaScopus
- Kravchenko O., Shelenkova N., Mishchenko M. Development of Psychological Readiness of the High School Students to Enter Higher Educational Institutions. In: Kantola J., Nazir S., Salminen V. (eds) Advances in Human Factors, Business Management and Leadership. AHFE 2020. Advances in Intelligent Systems and Computing, vol 1209. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-50791-6_52Scopus
- Samara, O., Voitsekhovska, O., Stavytska, S., Shelenkova, N., Mateiko, N., & Moskalets, V. (2023). Psychological Complications During Military Operations in Ukraine: Neurobiological Effects. BRAIN. Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience, 2023. 14(2), 14-26. URL: https://doi.org/10.18662/brain/14.2/441 Web of Science
Статті у зарубіжних виданнях
- Nataliia Shelenkova, Liudmyla Zagoruiko. STUDENTS’ PSYCHOLOGICAL RESISTANCE TO MANIPULATIVE INFLUENCE OF ADVERTISING. Knowledge, Education, Law, Management. 2022 № 4 (48). Рр.246-254. http://surl.li/kgctm
Статті у фахових виданнях України
- Шеленкова Н.Л. Дослідження копінг-стратегій в процесі адаптації студентів першого року навчання. Вісник ХДУ.Серія: психологічні науки. Херсон : Видавничий дім «Гельветика», 2019. Том 1 № 1 . С.72-77. URL: http://pj.kherson.ua/index.php/arkhiv-vidannya?id=90
- Шеленкова Н.Л., Гасанова Л.І. Прояви булінгу серед учнів підліткового віку: психологічна характеристика учасників. Габітус. № 19. С. 278-283. URL: http://habitus.od.ua/journals/2020/19-2020/50.pdf
- Шеленкова Н. Л. Гендерні особливості прояву лідерства у молоді. Вісник Національного університету оборони України.Зб-к наук. праць. К.: НУОУ, 2022. Вип. 4 (68). С.162-168. http://visnyk.nuou.org.ua/issue/view/15488
- Шеленкова Н.Л. Теоретичний аналіз проблеми психодіагностики прихильності до лікування в процесі реабілітації. Збірник наукових праць «Вісник післядипломної освіти». Серія «Соціальні та поведінкові науки».Випуск 18(47). 2021. С.147-161. http://umo.edu.ua/socialjni-ta-povedinkovi-nauki-vipuski/zbirnik-naukovikh-pracj-visnik-pisljadiplomnoji-osviti-serija-socialjni-ta-povedinkovi-nauki-vipusk-1847-2021
- Гірченко О.Л., Глушков А.В., Смокова Л.С., Шеленкова Н.Л., Вдовіченко О.В. Особливості суб’єктивного психоемоційного сприймання психотравмуючих ситуацій. «Перспективи та інновації науки (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина»)»: журнал. 2023. № 11(29) 2023. С.464-474. http://perspectives.pp.ua/index.php/pis/article/view/5510
- Шеленкова Н. Л. Соціально-психологічна реабілітація учасників бойових дій.«Перспективи та інновації науки (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина»)»: журнал. 2024. № 10(44) 2024. С.1112-1120. URL: http://perspectives.pp.ua/index.php/pis/issue/view/284
- Шеленкова Н.Л. Діагностування посттравматичного стресового розладу (ПТСР) у військовослужбовців/ветеранів. Психологічний журнал, (13), 2024. С. 140–147. URL: https://doi.org/10.31499/2617-2100.13.2024.315056
Статті у інших виданнях
- Шеленкова Н.Л., Цихоня С.Д. Використання копінг-стратегій в процесі адаптації студентів-першокурсників. Психологічний журнал Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини. Умань: Випуск 2. 2019. С.79 – 86. http://surl.li/kgcuy
- Шеленкова Н.Л., Андросова А.С. Специфіка подружніх конфліктів. Психологічний журнал Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини. Умань: Випуск 3. 2019. С. 22-25. http://surl.li/kgcvf
- Шеленкова Н.Л. Вплив реклами на формування ціннісних орієнтацій молоді. Психологічний журнал Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини. Умань: Випуск 6. 2021. С. 74-82. http://surl.li/kgcvj
Стажування за останні 5 років
- Курси підвищення кваліфікації. Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини. Тема: Психологічний супровід навчального процесу в умовах НУШ (30 год.)(25.05.-29.05. 2020 р.).
Мета – підвищення методичного та практичного рівнів професійної компетентності психологів, практичних психологів відповідно до основних напрямів державної політики у галузі освіти, запитів громадянського суспільства, установ і закладів освіти, освітніх потреб споживачів освітніх послуг.
Завдання – оволодіти знаннями напрямків роботи психолога в адаптаційний період; основними принципами та завданнями організації психолого-педагогічного супроводу Нової української школи.
Науковий результат – Сертифікат ПК№02125639/001049-20
- Центр забезпечення якості освіти Національного університету «Києво-Могилянська академія». Тема: Академічна доброчесність в університеті (14 лютого 2020).
Мета – поглиблення знань з основних проблем академічної доброчесності в навчальних та наукових роботах, що пов’язано з інтенсивною комп’ютеризацією та інформатизацією всіх аспектів людського життя.
Завдання – сформувати уявлення про роль і місце академічної доброчесності в системі університетської освіти; ознайомитись із нормативно-правовою базою з проблем дотримання норм академічної доброчесності; усвідомити логіку дотримання принципів та правил академічної культури; оволодіти уміннями застосовувати знання з академічної доброчесності у навчальній та виховній роботі. Науковий результат – Сертифікат 019569
- Курси підвищення кваліфікації зі спеціальності 011 Освітні, педагогічні науки за напрямом «Інноваційні технології у професійній діяльності викладача» 22.02.2021 – 26.02.2021 (30 год.). Сертифікат ПК №02125639/002650-21. Тема «Моніторинг та діагностика освітньої діяльності».
- Міжнародна програма підвищення кваліфікації керівників закладів освіти, педагогічних та науково-педагогічних працівників “Разом із Визначними Лідерами Сучасності: Цінності, Досвід, Знання, Компетентності і Технології для Формування Успішної Особистості та Трансформації Оточуючого Світу” 10 червня -10 липня 2021 року. Обсяг (тривалість) навчання: 120 годин/4 кредитів Європейської кредитної трансферно – накопичувальної системи (ECTS), з них 15 годин інклюзивної освіти/0,5 кредиту ECTS. Міжнародний сертифікат №758 від 15 липня 2021 року.
- Курси підвищення кваліфікації зі спеціальності 011 Освітні, педагогічні науки за напрямом «Інноваційні технології у професійній діяльності викладача» 22.02.2021 – 26.02.2021 (30 год.). Тема «Моніторинг та діагностика освітньої діяльності». Сертифікат ПК №02125639/002650-21.
- Курси підвищення кваліфікації зі спеціальності 014 Середня освіта (Інформатика) за напрямом «Використання інформаційно-комунікаційних та цифрових технологій в освітньому процесі» (30 год.). Тема «Використання онлайн-інструментів для створення інтерактивних заходів». Сертифікат ПК №02125639/005466-21.
- Цикл навчальних вебінарів з наукометрії «Головні метрики сучасної науки. Scopus та Web of Science» (10 год.). Сертифікат № АА 1776/02.04.2021.
- Курс «Перша психологічна допомога під час та після війни» 26.07.2022 (30 год.) Свідоцтво підвищення кваліфікації для педагогічних працівників і психологів №91352596.
- підвищення кваліфікації (стажування, закордонне) на базі Вищого Семінаріуму Духовного університету UKSW (180 год /6 кредитів ECTS) 16.05.2022 -24.06.2022. Тема «Практичний досвід впровадження академічної доброчесності в Уманському державному педагогічному університеті імені Павла Тичини». Сертифікат KW-240622/003.
- підвищення кваліфікації за темою «Розвиваємо резильєнтність: особистісний ресурс учасників освітнього процесу в умовах війни» 30.05.2022 (3 год./0,1 кредитів ECTS). Сертифікат №4659/22Д.
- підвищення кваліфікації за темою «Психологічна підтримка особистості в умовах війни: як зберегти і підтримати психічне здоров’я» 13.04.2022 (3 год./0,1 кредитів ECTS). Сертифікат №1439/22Д.
- підвищення кваліфікації за темою «Рівні серед рівних: інноваційні підходи до навчання дітей з особливими освітніми потребами» 17.12.2021 (8 год.). Сертифікат №1712/113052.
- онлайн-семінар з підвищення кваліфікації «Академічна доброчесність. Інституціональна система підтримки академічної доброчесності та «атиплагіатні» сервіси» 16.02.2021 (4 год.). Сертифікат.
- підвищення кваліфікації (вебінар) за темою «Соціально-психологічна допомога сім’ям в умовах війни» 24-27 травня 2022 року (12 годин). Сетрифікат.
- підвищення кваліфікації (он-лайн семінар) за темою «Цифрові інструменти Google для вищої освіти» 23.06.2022 року. Сертифікат ЦІВО-0630.
- Наукове стажування на тему «Академічна доброчесність» (Вищий Семінаріум Духовного універсиетту UKSW, Варшава) https://www.iiasc.org/adonlinemay2020/05 – 24.06. 2022 р. (180 год./6 кр.) Сертифікат№KW-240622/003.
- Підвищення кваліфікації на тему «Психологічне забезпечення якості освіти» (Університет менеджменту освіти) 11.04–11.11.2022 р. (6 кр./180 год.) СвідоцтвоСП № 35830447/2633-22 від 11.11.2022 р.
- Вебінар «Research Smarter: Демонстрація досліджень вашої установи», 26 липня 2022 року (1 год.).
- Вебінар «20 років Будапештській ініціативі відкритого доступу: як змінився публікаційний ландшафт Серія “Clarivate науковцям” 2022», 10 лютого 2022 року (1 год.).
- Підвищення кваліфікації на базі Інституту модернізації змісту освіти. Тема «Перша психологічна допомога під час та після війни» 26.07.2022 р. (1 кр./30 год.). Свідоцтво №91352596
- Он-лайн семінар “Цифрові інструменти Google для вищої освіти”, 23.06.2022 (2 год./0,07 кр.). Сертифікат ЦІВО-0630.
- Вебінар «Розвиваємо резильєнтність: особистісний ресурс учасників освітнього процесу в умовах війни» на базі Українського відкритого університету післядипломної освіти, Центрального інституту післядипломної освіти ДЗВО «Університет менеджменту освіти» НАПН України «Переможні обрії освіти», 30.05.2022 (3 год./0,1 кр.). Сертифікат№4659/22Д
- Вебінар «Соціально-психологічна допомога сім’ям з дітьми в умовах війни», Координатор проекту ОБСЄ в Україні у рамках проекту «Посилення спроможності Міністерства соціальної політики України у роботі з дітьми, які вчиняють домашнє насильство», що впроваджується у співпраці з Міністерством соціальної політики України, 24-27.05.2022 (12 год.).
- Вебінар «Психологічна підтримка особистості в умовах війни. Як зберегти і підтримати психічне здоров’я в умовах війни?» на базі Українського відкритого університету післядипломної освіти, Центрального інституту післядипломної освіти ДЗВО «Університет менеджменту освіти» НАПН України «Переможні обрії освіти», 13.04.2022 (3 год./0,1 кр.). Сертифікат№1439/22Д.
- Форум академічної доброчесності, НАЗЯВО, 04.10.2022 р. Сертифікат.
- Цикл вебінарів з організації інклюзивної освіти. Тема вебінару «Як складати висновок про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку особи» (15 лютого -18 березня 2022 р., 3,5 год./0,1 кр.). Сертифікат №В-1502180322/1/131186.
- Цикл вебінарів з організації інклюзивної освіти. Тема вебінару «Роз’яснення постанови, щодо організації навчання осіб з ООП» (15 лютого -18 березня 2022 р., 3,5 год./0,1 кр.). Сертифікат №В-1502180322/2/131186.
- Цикл вебінарів з організації інклюзивної освіти. Тема вебінару «Визначення різнорівневої підтримки дітей з труднощами опанування навичок читання і письма» (15 лютого -18 березня 2022 р., 3,5 год./0,1 кр.). Сертифікат №В-1502180322/3/131186.
- Цикл вебінарів з організації інклюзивної освіти. Тема вебінару «Інтелектуальні труднощі у ООП: критерії визначення та рівні підтримки» (15 лютого -18 березня 2022 р., 3,5 год./0,1 кр.). Сертифікат №В-1502180322/4/131186.
- Цикл вебінарів з організації інклюзивної освіти. Тема вебінару «Інноваційні підходи до навчання дітей з ООП, питання та відповіді» (15 лютого-18 березня 2022 р., 3,5 год./0,1 кр.). Сертифікат №В-1502180322/5/131186.
- Вебінар на тему «Science popularization and research communication» у межах спільного проєкту StarterNetwork спартал-інкубатора YEP та Татурського університету, що реалізується за підтримки Естонського центру міжнароного розвитку та Міністерства освіти і науки України, 27.03.2023 р. Сертифікат.
- Вебінар на тему «University and enterprise collaboration – chelleges and best practice» у межах спільного проєкту StarterNetwork спартал-інкубатора YEP та Татурського університету, що реалізується за підтримки Естонського центру міжнароного розвитку та Міністерства освіти і науки України, 06.03.2023 р. Сертифікат.
- Підвищення кваліфікації за темою «Психологічне здоров’я особистості в умовах війни і повоєнний час» (0,2 кредити ECTS/6 годин). Результат: Сертифікат №902/23Двід 22.03.2023 р.
- Підвищення кваліфікації з теми «Толока Стійкості 5/2023. Почувайся безпечно – секрети спокою. Стійкість для підтримки учнівства, учительства, батьківства». Сертифікат №0042-00515-2023-27588.
- Підвищення кваліфікації за темою «Дитяча травма війни: індикатори та умови подолання. Хібукі-терапія як засіб підтримки та відновлення психологічного здоров’я» (0,2 кредити ECTS/6 годин). Сертифікат №2391/23Двід 04.04.2023 р.
Мета: вдосконалення психологічної компетентості щодо здатності підтримки, самопідтримки та відновлення психологічного здоров’я особистості в складних умовах сьогодення. Результат: Сертифікат №902/23Д від 22.03.2023 р.
- Підвищення кваліфікації з теми «Толока Стійкості 5/2023. Почувайся безпечно – секрети спокою. Стійкість для підтримки учнівства, учительства, батьківства». Сертифікат №0042-00515-2023-27588.
- Підвищення кваліфікації за темою «Дитяча травма війни: індикатори та умови подолання. Хібукі-терапія як засіб підтримки та відновлення психологічного здоров’я» (0,2 кредити ECTS/6 годин). Сертифікат №2391/23Двід 04.04.2023 р.
- Сертифікат№7/2204о «Навчання технік зцілення для батьків, осіб, що їх замінюють, та спеціалістів, які працюють з дітьми», що реалізується за підтримки Представництва Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ) в Україні, 12 год./0,4 кр.ECTS (квітень 2024 року).
- Сертифікат учасника онлайн-практикума «Світ MASTERMIND №2» від UPPROSCHOOL, 3 год./0,1 кр.ECTS (5 вересня 2024 року).
- Сертифікатпро успішне проходження тренінгу № GDSFE2-4489 «Створюйте інтерактивні уроки», у межах курсу «Цифрові навички для освіти з Google», 3 год./0,1 кр.ECTS (01 травня 2024 року).
- Сертифікатпро успішне проходження тренінгу № GDSFE2-4489 «Аналізуйте та управляйте освітнім процесом», у межах курсу «Цифрові навички для освіти з Google», 3 год./0,1 кр.ECTS (01 травня 2024 року).
- Сертифікатучасника онлайн-практикума «Сексологія по-українськи. Сексуальне благополуччя в умовах повної нестабільності» від UPPROSCHOOL, 3 год./0,1 кр.ECTS (8 серпня 2024 року).
- Сертифікатучасника онлайн-практикума «Сексуальне здоров’я та ментальне благополуччя» від UPPROSCHOOL, 3 год./0,1 кр.ECTS (29 серпня 2024 року).
- Довідка про підвищення кваліфікації (стажування)у період з 6 серпня 2024 року по 20 серпня 2024 року. Тема підвищення кваліфікації (стажування) «Інклюзивно-ресурсні центри в системі супроводу дітей з особливими освітніми потребами: сучасні підходи діяльності психолога». 60 год./2 кр. ЄКТС.
- Свідоцтво про підвищення кваліфікаціїСП 35830447/1653-24 ДЗВО «Університет менеджменту освіти». Підвищення кваліфікації на тему «Технології забезпечення психологічного здоров’я учасників освітнього процесу в кризових умовах і повоєнний час» (19.02.2024-20.09.2024), 180 год. / 6 кр. ЄКТС.
Участь у професійних об’єднаннях за спеціальністю:
- Член Української Асоціації дослідників освіти (УАДО) №22/2025 від 01.01.2025
- Член Всеукраїнської асоціації В.О. Сухомлинського
- Член громадської спілки «Національна психологічна асоціація» ЕР №34850646
Участь у діяльності міжнародних, національних та регіональних науково-дослідницьких структур
- Член науково-дослідної лабораторії «Удосконалення майстерності майбутнього психолога імені Анни Іванівни Кагальняк»
Контакти викладача (електрона пошта):