Наукова школа Коберника Олександра Миколайовича

НАУКОВА ШКОЛА

«Теорія, історія і практика застосування проєктної технології у  середній та вищій школі»

Керівник наукової школи

Коберник Олександр Миколайович

доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри педагогіки та освітнього менеджменту

Школа заснована в 2000 році, коли О.М.Коберником була захищена перша в Україні докторська дисертація з теорії і методики виховання на тему «Психолого-педагогічне проєктування виховного процесу в сільській загальноосвітній школі», в якій автор обгрунтував інноваційну технологію проєктування виховного процесу в закладах загальної середньої освіти, за якою працює значна кількість освітніх установ України. У цей час під його керівництвом розпочали свої дослідження молоді науковці (С. Ящук, В. Бербец, О. Авраменко, О. Нагайчук та ін.), які вивчали актуальні питання впровадження проєктної технології в процесі трудового навчання і довели, що саме вона є найбільш придатною для реалізації особистісно орієнтованого та компетентнісного підходу у технологічній підготовці зростаючої особистості. На думку вищезазначених науковців, проєктна технологія включає сукупність дослідницьких, пошукових, проблемних методів, творчих за своїм змістом. Її сутність полягає у функціонуванні цілісної системи дидактичних засобів (змісту, методів, прийомів тощо), що адаптує навчально-трудовий процес до структурних та організаційних вимог навчального проєктування.

На даний час членами наукової школи О.М.Коберника є понад 30 осіб. Із них: 6 докторів наук, 27 кандидатів наук. Це науково-педагогічні працівники з Уманського, Полтавського, Глухівського, Переяслав-Хмельницького, Кіровоградського, Хмельницького університетів, які захистили докторські і кандидатські дисертації під керівництвом О.М.Коберника і продовжують наукову співпрацю.

Науково-дослідна група школи професора Коберника О.М. працює над обґрунтуванням теоретико-методологічних засад застосування проєктної технології у навчальній та виховній діяльності, трудовому навчанні і в позакласній роботі з метою формування в учнів життєвої активності, ключових компетентностей та ціннісних орієнтацій.

Завданнями наукової школи є:

  • розкрити сутність, значення та основні принципи проєктування навчального та виховного процесу в закладах загальної середньої та вищої школи, охарактеризувати їх структурні компоненти;
  • теоретично обгрунтувати й спроєктувати сучасні виховні системи закладу загальної середньої освіти;
  • розробити методику психолого-педагогічної діагностики  фізичного, психічного, соціального та духовного розвитку учнів та студентів;
  • визначити педагогічні умови проєктування освітньо-виховної системи, виявити соціально-психологічні бар’єри, що утруднюють цю діяльність в сучасному закладі освіти, розробити методику підготовки майбутніх педагогів до проєктування виховного процесу, навчально-трудової діяльності тощо.

Наукові напрями досліджень наукової школи:

  • теоретико-методичні засади проєктування виховної системи, виховного процесу та виховної ситуації;
  • теорія і практика навчального проєктування в закладах загальної середньої та вищої освіти;
  • методика організації проєктно-технологічної діяльності учнів та студентів;
  • професійна підготовка майбутніх учителів до застосування проєктної технології у педагогічній діяльності.

Основними досягненнями наукової школи є обґрунтування теоретико-методичних засад застосування проектної технології у навчальному та виховному процесі, на уроках трудового навчання та в позакласній роботі, розроблення етапів педагогічного проектування, методики організації проектної діяльності в середній та вищій школі. Розроблено навчальні посібники з теорії та методики виховання, навчання технологій, теорії і методики профільного навчання, за якими навчаються бакалаври, спеціалісти та магістри, використовуються  у загальноосвітніх та вищих педагогічних навчальних закладах України.

За період існування наукової школи підготовлено 7 докторів наук (А. Грітченко, А. Цина, С. Ящук, О. Бялик, В. Цина, Л. Новаківська,  І. Андрощук) та понад 30 кандидатів, опубліковано 2 підручники для закладів загальної середньої освіти, 23 монографії, 18 навчальних посібників з Грифом МОН України, більше 75 навчально-методичних посібників та понад 850 статей у фахових виданнях і збірниках, отримано 7 авторських свідоцтв; проведено 7 міжнародних та всеукраїнських конференцій і семінарів.

З кожним роком до спільноти дослідників наукової школи професора Коберника Олександра Миколайовича долучаються нові члени. Так за наукового консультування Олександра Миколайовича здійснюється написання чотирьох дисертаційних робіт на здобуття наукового ступеня доктора педагогічних наук зі спеціальності 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти (В. Бойченко, В. Бербец, Н. Коломієць, М. Гагарін, С. Прищепа та ін.). За останні роки наукова школа професора Олександра Миколайовича Коберника поповнилася новими аспірантами та здобувачами, які досліджують актуальні питання історії, теорії та методики професійного навчання та навчання технологій в світлі кардинальної зміни освітніх стандартів загальної середньої і вищої школи України.

Таким чином наукова школа професора О. Коберника з кожним роком поповнює свої ряди молодими, енергійними, ерудованими, допитливими та наполегливими науковцями, які вносять важливий вклад у розвиток педагогічної науки України.

Знаного в Україні науковця включено до складу кількох редакційних колегій, котрі визнані в Україні провідними фаховими виданнями, серед них журнал «Трудова підготовка в рідній школі», наукові часописи Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини, американський педагогічний журнал «The Advanced Science», болгарські та молдавські педагогічні журнали.

Тривалий час він очолює науково-методичну Комісію з проблем виховання дітей та учнівської молоді Науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки України.

За результатами власних наукових досліджень О.М.Коберник підготував і опублікував більше 350 наукових публікацій, серед яких дванадцять монографій, два підручники, двадцять один науково-методичний посібник для керівників шкіл, учителів та студентів, понад 250 наукових статей у провідних фахових виданнях України, Росії, Польщі, Чехії, Болгарії, Мексіки та ін. Олександр Миколайович добре відомий як учасник близько 180 міжнародних і всеукраїнських науково-практичних конференцій тощо. Такі його наукові праці як «Теорія і методика психолого-педагогічного проектування виховного процесу в школі», «Навчально-виховний процес у сільській загальноосвітній школі: сутність, проектування, організація», «Наука управління загальноосвітнім навчальним закладом», «Проектно-технологічна діяльність учнів: теорія і практика», «Методи і засоби особистісно орієнтованого виховання», «Проектна технологія: теорія, історія практика», «Основи сучасного виховання» та інші є відомими і затребуваними педагогами-практиками.

Звіт наукова школа за 2021 рік

Звіт наукова школа за 2022 рік

Звіт наукова школа за 2023 рік