Про Центр: історія і сучасність

 Директор  – доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри соціальної педагогіки та соціальної роботи Коляда Наталія Миколаївна

 Науково-дослідний центр педагогічного краєзнавства подвійного підпорядкування НАПН  України та МОН України

в Уманському державному педагогічному університеті імені Павла Тичини:

Глобалізація та інтеграція у світовий простір вимагає від нас пошуку нових підходів, нових засобів співіснування, нових шляхів збереження своєї ідентичності, свого національного обличчя, своїх традицій в усіх сферах суспільного життя, а в освітній – особливо. Серед різних напрямів наукових досліджень утверджується регіональним підхід, що ґрунтується на висвітленні закономірностей розвитку національної освіти та педагогічної думки на маловідомих, унікальних регіональних матеріалах. Один із аспектів такого регіонального підходу є предметом досліджень педагогічного краєзнавства – галузі педагогічного знання про особливості розвитку освіти, науки, педагогічної думки, культури місцевого краю, вивчення, збереження та творче використання регіонального педагогічного досвіду в теорії та практиці сучасних освітніх закладів.

Відповідно до постанови Президії Академії педагогічних наук України (протокол № 1 –7/5 – 136 від 20 квітня 2006 року) в Уманському державному педагогічному університеті імені Павла Тичини було створено Науково-дослідний центр педагогічного краєзнавства подвійного підпорядкування.

Мета діяльності Центру педагогічного краєзнавства – розвиток фундаментальних і прикладних досліджень із проблем педагогічного краєзнавства, координація дослідницької діяльності вчених у галузі педагогічного краєзнавства, створення можливостей для апробації та впровадження у навчальний процес результатів досліджень, залучення обдарованої молоді до активної науково-дослідної роботи.

До структури Центру сьогодні входять Науково-дослідна лабораторія «Педагогічне краєзнавство Черкащини», науково-дослідні підрозділи ЗВО України, наукові секції (історії регіональної освіти, персоніфікованої педагогіки, історико-педагогічного джерелознавства).

З 2014 року впроваджено інноваційний проєкт – Національно-патріотичний табір для студентської молоді «Дія», мета якого – формування у студентів високої патріотичної свідомості, почуття вірності до Батьківщини, турботи про благо свого народу, готовності до виконання громадянського і конституційного обов’язку із захисту національних інтересів, цілісності, незалежності України, сприяння становленню її як правової, демократичної, соціальної держави. Учасниками табору є студентська та учнівська молодь міста Умань. Зокрема, ХІ зміна Національно-патріотичного табору для студентської молоді «ДІЯ» проходила під гаслом «Наслідуймо видатних українців!» (квітень 2019 р.). Мета – висвітлення педагогічної діяльності видатних освітян України другої половини ХІХ – початку ХХ століття.

Результати науково-дослідної роботи співробітників центру висвітлені у численних монографіях, навчальних посібниках, підручниках, бібліографічних покажчиках, публікаціях в українських і зарубіжних фахових наукових виданнях серед яких: підручник «Педагогічне краєзнавство» (2008, гриф МОН України), посібник «Хрестоматія педагогічного краєзнавства Черкащини» (2012), хронологічно-тематичний покажчик «Українська історико-педагогічна наука у дзеркалі тематики дисертаційних досліджень (1995–2014)» (2014), монографії «Школа і долі» (2013) і «Педагогічно-просвітницька діяльність громадських організацій України (друга половина ХІХ – початок ХХ ст.)» (2015), «Проблеми соціального виховання в педагогічній теорії і практиці України (20-ті – середина 30-тих років ХХ століття)» (2017), «Жінки в історії професійної соціальної роботи: від ХІХ століття до сьогодення» (2018, 2020), «Історико-культурні, природно-заповідні та лікувально-оздоровчі об’єкти Черкащини крізь призму інклюзивного туризму» (2020) та ін.

Центр – осередок організації та проведення міжнародних і всеукраїнських наукових конференцій, семінарів.

З часом історико-педагогічний вектор досліджень було розширено науковими розвідками з теорії і практики соціальної педагогіки, соціальної роботи, молодіжної роботи тощо.

За 15-річну історію за результатами наукових досліджень захищено більше як п’ятдесяти дисертацій на здобуття наукового ступеня доктора та кандидата наук (доктора філософії).

Одночасно з підготовкою дисертаційних робіт наукові дослідження проводяться в контексті виконання наукових тем:

– «Педагогічне краєзнавство Черкащини у підготовці майбутніх учителів» (державний реєстраційний номер № 0104U010897, 2005–2007 рр.);

– «Інтегративна технологія використання педагогічного краєзнавства у дисциплінах гуманітарного циклу як складова підготовки майбутнього вчителя» (державний реєстраційний номер № 0107U012395, 2008–2009 рр.);

– «Розвиток дитячого руху в Центральній Україні (друга половина ХІХ – ХХ ст.)» (фундаментальне дослідження, державний реєстраційний номер № 0110U001000, 2010–2012 рр.);

– «Педагогічно-просвітницька діяльність громадських організацій України (друга половина ХІХ – початок ХХ ст.)» (фундаментальне дослідження, державний реєстраційний номер № 0113U000331, 2013–2015 рр.);

– «Соціально-психологічна реабілітація дітей та молоді з особливими освітніми потребами засобами інклюзивного туризму» (фундаментальне дослідження, державний реєстраційний номер № 0119U103978, 2020–2022 рр.);

– Наукова тема кафедри соціальної педагогіки та соціальної роботи Актуальні проблеми історико-педагогічного знання» (державний реєстраційний номер № 0111U009198);

– Наукова тема кафедри соціальної педагогіки та соціальної роботи «Актуальні проблеми соціально-педагогічної теорії та практики» (реєстраційний номер 0111 U 00 75 47)».

З 2004 р. науковими співробітниками Центру готується до видання фахове видання «Історико-педагогічний альманах» (http://ipa.udpu.edu.ua/). Співзасновники – УДПУ імені Павла Тичини та Інститут педагогіки НАПН України.

З метою популяризації наукових розробок, практичного досвіду у 2018 р. засновано науковий журнал «Соціальна робота та соціальна освіта» (srso@udpu.edu.ua). З 2020 р. журнал внесено до Переліку наукових фахових видань України категорії Б (наказ МОН України від 26.11.2020 № 1471), в яких можуть публікуватися результати дисертаційних робіт (231 – Соціальна робота; 011 – Освітні, педагогічні науки; 015 – Професійна освіта; 016 – Спеціальна освіта).

На сучасному етапі розвитку суспільства  набуває актуальності та життєвої необхідності інтеграція освіти і науки в умовах вищої школи,  співпраця ЗВО з науковими установами. У контексті означеного з кожним роком розширюються горизонти співпраці з НАПН України, а саме:

– Відділенням загальної педагогіки та філософії освіти та відділом історії педагогіки Інституту педагогіки НАПН України (проведення наукових заходів, підготовки наукових видань тощо);

– Державною науково-педагогічною бібліотекою України імені В. О. Сухомлинського (участь у науково-методологічних заходах з історії освіти, що проводяться в бібліотеці: педагогічних читаннях, науково-методологічних та науково-практичних семінарах тощо).

У контексті розвитку інформаційно-комунікаційних технологій у сфері освіти і науки, а також з метою популяризації науково-дослідницької діяльності у 2019 році створено інформаційний ресурс – сайт Науково-дослідного центру педагогічного краєзнавства подвійного підпорядкування НАПН  України та МОН України в Уманському державному педагогічному університеті імені Павла Тичини: https://fspo.udpu.edu.ua/наука/науково-дослідний-центр-педагогічно/.

Сьогодні Науково-дослідний центр педагогічного краєзнавства – осередок інтеграції освіти і науки як необхідної умови інноваційного розвитку будь-якої країни, суспільства. Тому основними завданнями його діяльності є співпраця з науковими установами,  закладами вищої освіти, дослідження, апробація і впровадження у практику теоретико-методологічних засад педагогічно-краєзнавчої діяльності.

Коляда Н.М., Кравченко О.О. Науково-дослідний центр педагогічного краєзнавства: 15 років діяльності. Інноватика у вихованні. 2022. Вип. 15. С. 35 47. https://ojs.itup.com.ua/index.php/iiu/article/view/435 https://doi.org/10.35619/iiu.v1i15.435


Звіт за 2019 рік

Звіт за 2020 рік

Звіт за 2021 рік

Звіт за 2022 рік

Звіт за 2023 рік