(Українська) Про Центр: історія і сучасність

Sorry, this entry is only available in Ukrainian. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

 Директор  – доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри соціальної педагогіки та соціальної роботи Коляда Наталія Миколаївна

 Науково-дослідний центр педагогічного краєзнавства подвійного підпорядкування НАПН  України та МОН України

в Уманському державному педагогічному університеті імені Павла Тичини:

Глобалізація та інтеграція у світовий простір вимагає від нас пошуку нових підходів, нових засобів співіснування, нових шляхів збереження своєї ідентичності, свого національного обличчя, своїх традицій в усіх сферах суспільного життя, а в освітній – особливо. Серед різних напрямів наукових досліджень утверджується регіональним підхід, що ґрунтується на висвітленні закономірностей розвитку національної освіти та педагогічної думки на маловідомих, унікальних регіональних матеріалах. Один із аспектів такого регіонального підходу є предметом досліджень педагогічного краєзнавства – галузі педагогічного знання про особливості розвитку освіти, науки, педагогічної думки, культури місцевого краю, вивчення, збереження та творче використання регіонального педагогічного досвіду в теорії та практиці сучасних освітніх закладів.

Відповідно до постанови Президії Академії педагогічних наук України (протокол № 1 –7/5 – 136 від 20 квітня 2006 року) в Уманському державному педагогічному університеті імені Павла Тичини було створено Науково-дослідний центр педагогічного краєзнавства подвійного підпорядкування.

Мета діяльності Центру педагогічного краєзнавства – розвиток фундаментальних і прикладних досліджень із проблем педагогічного краєзнавства, координація дослідницької діяльності вчених у галузі педагогічного краєзнавства, створення можливостей для апробації та впровадження у навчальний процес результатів досліджень, залучення обдарованої молоді до активної науково-дослідної роботи.

До структури Центру сьогодні входять Науково-дослідна лабораторія «Педагогічне краєзнавство Черкащини», науково-дослідні підрозділи ЗВО України, наукові секції (історії регіональної освіти, персоніфікованої педагогіки, історико-педагогічного джерелознавства).

З 2014 року впроваджено інноваційний проєкт – Національно-патріотичний табір для студентської молоді «Дія», мета якого – формування у студентів високої патріотичної свідомості, почуття вірності до Батьківщини, турботи про благо свого народу, готовності до виконання громадянського і конституційного обов’язку із захисту національних інтересів, цілісності, незалежності України, сприяння становленню її як правової, демократичної, соціальної держави. Учасниками табору є студентська та учнівська молодь міста Умань. Зокрема, ХІ зміна Національно-патріотичного табору для студентської молоді «ДІЯ» проходила під гаслом «Наслідуймо видатних українців!» (квітень 2019 р.). Мета – висвітлення педагогічної діяльності видатних освітян України другої половини ХІХ – початку ХХ століття.

Результати науково-дослідної роботи співробітників центру висвітлені у численних монографіях, навчальних посібниках, підручниках, бібліографічних покажчиках, публікаціях в українських і зарубіжних фахових наукових виданнях серед яких: підручник «Педагогічне краєзнавство» (2008, гриф МОН України), посібник «Хрестоматія педагогічного краєзнавства Черкащини» (2012), хронологічно-тематичний покажчик «Українська історико-педагогічна наука у дзеркалі тематики дисертаційних досліджень (1995–2014)» (2014), монографії «Школа і долі» (2013) і «Педагогічно-просвітницька діяльність громадських організацій України (друга половина ХІХ – початок ХХ ст.)» (2015), «Проблеми соціального виховання в педагогічній теорії і практиці України (20-ті – середина 30-тих років ХХ століття)» (2017), «Жінки в історії професійної соціальної роботи: від ХІХ століття до сьогодення» (2018, 2020), «Історико-культурні, природно-заповідні та лікувально-оздоровчі об’єкти Черкащини крізь призму інклюзивного туризму» (2020) та ін.

Центр – осередок організації та проведення міжнародних і всеукраїнських наукових конференцій, семінарів.

З часом історико-педагогічний вектор досліджень було розширено науковими розвідками з теорії і практики соціальної педагогіки, соціальної роботи, молодіжної роботи тощо.

За 15-річну історію за результатами наукових досліджень захищено більше як п’ятдесяти дисертацій на здобуття наукового ступеня доктора та кандидата наук (доктора філософії).

Одночасно з підготовкою дисертаційних робіт наукові дослідження проводяться в контексті виконання наукових тем:

– «Педагогічне краєзнавство Черкащини у підготовці майбутніх учителів» (державний реєстраційний номер № 0104U010897, 2005–2007 рр.);

– «Інтегративна технологія використання педагогічного краєзнавства у дисциплінах гуманітарного циклу як складова підготовки майбутнього вчителя» (державний реєстраційний номер № 0107U012395, 2008–2009 рр.);

– «Розвиток дитячого руху в Центральній Україні (друга половина ХІХ – ХХ ст.)» (фундаментальне дослідження, державний реєстраційний номер № 0110U001000, 2010–2012 рр.);

– «Педагогічно-просвітницька діяльність громадських організацій України (друга половина ХІХ – початок ХХ ст.)» (фундаментальне дослідження, державний реєстраційний номер № 0113U000331, 2013–2015 рр.);

– «Соціально-психологічна реабілітація дітей та молоді з особливими освітніми потребами засобами інклюзивного туризму» (фундаментальне дослідження, державний реєстраційний номер № 0119U103978, 2020–2022 рр.);

– Наукова тема кафедри соціальної педагогіки та соціальної роботи Актуальні проблеми історико-педагогічного знання» (державний реєстраційний номер № 0111U009198);

– Наукова тема кафедри соціальної педагогіки та соціальної роботи «Актуальні проблеми соціально-педагогічної теорії та практики» (реєстраційний номер 0111 U 00 75 47)».

З 2004 р. науковими співробітниками Центру готується до видання фахове видання «Історико-педагогічний альманах» (http://ipa.udpu.edu.ua/). Співзасновники – УДПУ імені Павла Тичини та Інститут педагогіки НАПН України.

З метою популяризації наукових розробок, практичного досвіду у 2018 р. засновано науковий журнал «Соціальна робота та соціальна освіта» (srso@udpu.edu.ua). З 2020 р. журнал внесено до Переліку наукових фахових видань України категорії Б (наказ МОН України від 26.11.2020 № 1471), в яких можуть публікуватися результати дисертаційних робіт (231 – Соціальна робота; 011 – Освітні, педагогічні науки; 015 – Професійна освіта; 016 – Спеціальна освіта).

На сучасному етапі розвитку суспільства  набуває актуальності та життєвої необхідності інтеграція освіти і науки в умовах вищої школи,  співпраця ЗВО з науковими установами. У контексті означеного з кожним роком розширюються горизонти співпраці з НАПН України, а саме:

– Відділенням загальної педагогіки та філософії освіти та відділом історії педагогіки Інституту педагогіки НАПН України (проведення наукових заходів, підготовки наукових видань тощо);

– Державною науково-педагогічною бібліотекою України імені В. О. Сухомлинського (участь у науково-методологічних заходах з історії освіти, що проводяться в бібліотеці: педагогічних читаннях, науково-методологічних та науково-практичних семінарах тощо).

У контексті розвитку інформаційно-комунікаційних технологій у сфері освіти і науки, а також з метою популяризації науково-дослідницької діяльності у 2019 році створено інформаційний ресурс – сайт Науково-дослідного центру педагогічного краєзнавства подвійного підпорядкування НАПН  України та МОН України в Уманському державному педагогічному університеті імені Павла Тичини: https://fspo.udpu.edu.ua/наука/науково-дослідний-центр-педагогічно/.

Сьогодні Науково-дослідний центр педагогічного краєзнавства – осередок інтеграції освіти і науки як необхідної умови інноваційного розвитку будь-якої країни, суспільства. Тому основними завданнями його діяльності є співпраця з науковими установами,  закладами вищої освіти, дослідження, апробація і впровадження у практику теоретико-методологічних засад педагогічно-краєзнавчої діяльності.

Коляда Н.М., Кравченко О.О. Науково-дослідний центр педагогічного краєзнавства: 15 років діяльності. Інноватика у вихованні. 2022. Вип. 15. С. 35 47. https://ojs.itup.com.ua/index.php/iiu/article/view/435 https://doi.org/10.35619/iiu.v1i15.435


Звіт за 2019 рік

Звіт за 2020 рік

Звіт за 2021 рік

Звіт за 2022 рік

Звіт за 2023 рік